Bismillah

"hanya hati yang terbuka dapat menerima ketulusan, hanya tangan yang terbaik dapat menerima kebaikan dan pahala yang terbaik dapat merasai kenikmatan"


Tuesday, March 15

Gombak+KL+Sepang

assalamualaikum....

lama kot aku tak update blog ni...hahah..pabila malas menguasai...inilah jadinya...seyes aku malas bangat nak update...ni baru ade mood..padahal berlambak cerita yang bertimbun-timbun aku nak share...share dalam hati jelah jawabnya...hehehe....

ok2...aku nak cte trip aku last week ke 3 tempat yang aku nyatakan sebagai tajuk tu....

alkisahnya bermula apabila time kelas kos dengan DR shogar...seyes aku bosan...haha...maap dr..saya bukan otak mendengar...dalam sepuluh minit ja i can stand...lepas tu aku wat la hal aku....time kelas tu, ade la satu poster yang diedar-edarkan untuk sape2 yang nak pergi program Ummatic Week kat uia Gombak....woww....bas pergi balik free r kirenye sebab naik bas uia kan..hahaha...dahlah aku ni kaki merendek aka kaki jalan...hurm....memang aku berkira-kira nak ke area Kl sebab ade urusan aku kat sane....ade-ad je kan...hahah....aku pun terus lah amek fon number commiittee yang uruskan tu....aku msg kak ejat sebab dah janji nak gi ngan die....aku pun msg lah nama kami berdua....kirenye aku ngan kak ejat ni adalah antara orang yang terawal la bagi nama....hhohohoh....semangat tak? hahaha....

pergi 4 sampai 6 mac....huhu....tapi minggu sebelum pergi tu bolehlah dikatakan sangat sibuk la jugak...dengan presentation ngan chief faci yang akhirnya aku skip....tapi aku menyumbang la wat slide cantik2 kan....daripada mereka2 yang langsung tak tunjuk muka dan tak tanya langsung tengtang tugasan BERSAMA ni...huh, aku ni kalau nak ikutkan geram boleh marah tau...tapi takpe...aku buat bodoh je.....nak dapatkan ikhlas la katakan....last2 aku tau sape tak datang dapat 0 kak laina, chief faci aku tu kata....ah, tak kisahlah...benda dah lepas...aku redha jep....huhu....selain presentation tu, aku sibuk ngan board sciences under public relation.....kena hias board la katakan....pagi2 jumaat tu jugak aku, falaha, n feefah wat.....teringat zaman muda-muda dulu wat board FRC n fscc...haahhaahah...wat kerja sambil mengimbau kenangan lama....huahua......siap2 wat board, aku terus gi beli tiket pergi dan balik ke kelantan minggu ni....ni aku tengah ade kat rumah la ni...hampeh..orang lain sume kt u...tengah struggle untuk final, tapi aku boleh lagi lepak2 kat rumah...hahahaha....takpe2 sok aku balik ek.....khamis t korang nampak la muka aku setelah seminggu aku bercuti....huhu...

n then petang tu around 3 pm kami bertolak...seyes kepala aku sakit...ni mesti kes gara2 penat sebab pulun kerja sebelum berangkat pergi + tak cukup tido....target aku nak tido dalam bas tapi tak berapa lena lah....aku ni memang jenis susah sikit kalau nak tido dalam bas kalau bukan waktu malam....hurm....that why aku suka naik bas malam sebab aku tak bosan dapat tido....huahua....n kak ejat tak dapat ikut serta ngan aku....takpe kak ejat. saya paham kondisi kak ejat...hehehe.....lepak sudaaaa~lain kali kite gi jalan same-same lagi ek.....dalam bas tu penuh ngan foreigner sebab ye la Ummatic Week ni pun dianjurkan oleh foreigner...ngeh ngeh.... ni event diorang lor....kiteorang je yang sesat dalam tu...hahahaha....wat tak tau sudah...daripada seat banyak kosong baik bagi kiteorang naik kan=)

n then around 6.30 kiteorang selamat tiba di uia Gombak, adik beradik uia Kuantan la kirenya kan.....tuptup...dapat pulak mahallah Maryam....mahallah paling hujung sekali...hahah...kalau dulu aku pernah jalan dari bustop depan engine department sampai ke Ruqayyah ngan tikah yusuf sebelum gi kem BKTA awal sem dulu....tupun dah kire jauh maaa.....ni tambah jauh sikit ja...hahaha....takpe2....pengalaman baru kan....sampai2 je...aku duk satu bilik ngan tehah lotpi, arina, n coot....agenda malam tu memang aku nak jumpe pain bukan terjemah jadi sakit tau tapi kena bunnyikan satu2 term tu...pa n in....huhu atau nama panjangnya farahin....nak lepak2 share cerita camne kehidupan baru di Gombak....Al maklumlah farahin baru tukar kos ke gombak dalam jurusan kejuruteraan..dulu dia sama ngan kiteorang...budak2 mats kat kuantan...so kire dia budak baru la lagi kat Gombak ni....huhu....n then after jamak takhir, aku ngan tehah jalan kaki ke kafe yang dikatakan paling femes di sane sebab berada di center kot...cafe HS....lapar beb....makan la dulu kan...hahah....untuk ke sana kena jalan jauh la...tapi takpe redah je....otw ke sane...kami masing2 jumpe member lama satu sekolah dulu...hahaha...masing2 terkejut dengan kewujudan kami di tempat depa...haha...sesi sharing moment berlaku ya sebentar di laluan bawah jambatan tu....haha....n then kami pun sampai ke kafe Hs....lama kot nak tunggu makanan siap...dah lah tunggu makanan punye lama...hahah sabor jela...kat situ jumpe lak ramai orang2 yang dikenali...ad yang aku menyorok...hahah....ad yang dah terkantoi nampak duk situ.....hilmi pun terserempak ngan aku..dia punye terkejut..haha...tapi dalam kekejutan dia tu sempat lagi dia promote kat aku talk pasal comparative religion kat main audi malam tu....kebetulan ade sister night under Ummatic Week malam tu jugak yang aku tau....haha...hilmi siap kata "yang tu dunia, ko pergi yang akhirat punye"=)
okayh hilmi, i got your message=)

makan sambil borak sambil tunggu pain sampai, tehah kata dia dah rindu kuantan....hurm...bagi aku kuantan n gombak masing2 ade kelebeihan dan kekurangan yang tersendiri....cumanya...people yang ade kat situ kena pandai adapt dengan suasana jangan tunggu suasana berubah unutk sesuai ngn korang...alamatnya sampai bila la kan....huhu....
pain pun sampai....makin kurus pain...dahlah dah kurus kan=)

lama kot sharing moment kami, cte pasal algebra yang bagi aku satu pengalaman pahit untuk sem ni, pasal jesni, pasal kuantan......hukhuk....

n pain cte cane Gombak....dia kata serabut....dia rindu kuantan....takpe2 t bile2 free datanglah sini.....kami semua tunggu=)
n tak dapat jumpe min sekali sebab dia balik...rindu jugak kat min....kenangn masak tom yam kat rumah aku ngan depa2 sume....sweet memory=)

n then pergi solat kat masjid....sebab teha for the first time sampai Gombak....aku suke masjid tu....rase cam best je duk dalam....(mood: sedang menanti masjid uia kuantan siap) huhu...
n then dalam tu aku jumpe rusni...jeng jeng jeng..dia terkejut jumpe aku...merajuk dia aku datang tak gtaw....maafkan aku beb, bukan niat tak nak gtaw....tapi takut tak sempat nak ziarah korang if aku gtaw...sebab aku ade plan lain keesokan harinya....

lepak punye lepak...after solat jam dah menunjukkan pukul sepuluh lebey....sekarang ni aku kata ade dua event yang kiate tak gi...at least pergi la sekejap kan...yang talk hilmi mention tadi n sister night....ok2...decide untuk pergi tengok talk dulu...rusni kata habes 11.30....huhu..sempat la lagi kan...tup tup dugaan pun datang...sesat kot kami nak pergi sane....sampai ke edu sesatnye....tak jumpe jalan pulang...haha....aku pun msg hilmi tanya main audi tu kat mane....dia kata dekat je ngan tangga besar uia...dia suh tanya orang....hahah....jauh jugak kami sesatnye....tula sampai2 kat main audi, talk dah nak abes....ramai kot orang...rasa cam rugi la jugak sebab aku sempat borak ngan akak comiittee yang jaga pintu tu....tapi takpelah takde rezeki....sob sob sob....sister night pun konpem habes dah...hahaha....kami pun berjalan lah pulang ke mahallah masing2....otw balik tu, bley pulak aku terserempak ngan irma...dia jalan depan aku....aku ni berkira-kira nak tegur ke tak...aha....akhirnya ku laungkan jugak nama dia....rindu sebenarnya....hehe=)

ok..plan sabtu plak.....

harini aku nak jumpe budak2 satu sekolah dulu...kire reunion la katakan...ramai jugak belajar area2 kl ni...upm, uitm shah alam dan tak lupa jugak uia Gombak...haha....kami bercadang nak makan2 kat TS, tima square....tapi sebelum tu...kami nak gi HKL meawat kak neng atau nama sebenarnya siti nabilah yang menghidap sakit kanser saraf....kumpul kat uia gombak ngan shahelis, syera rahmat, syera arifin n mira rahim...aku n arina....kiteorang naik bas gi HKL...sampai je kat sane...ramai yang dah ada...kakak2 senior batch kak neng pun ramai...lama kot tak bersua muka...masing2 dah berwajah baru..maklumlah dah meningkat dewasa kan=)
budak2 batch kiteorang ade erika, zati, asma.....

kami ramai2 naik ke atas dan melawat kak neng....hurm....sedey aku tengok kak neng yang dah lupuh separuh sampai ke kaki....dah lebey kurang 4 bulan..kesan daripada kanser yang dialaminya.....kami ramai2 bacakan doa untuk kak neng dengan diketuai oleh seorang min yang nth aku tak kenal, maybe belajar sekali ngan kak neng kot...aku lagi lah bertambah sedey bile kak neng menitiskan air mata terharu.....tapi aku tahan jugak air mata dari menitis=(

kami makan kek ramai2 dan nyanyikan lagu Allah selamatkan kamu.....khas buat kak neng....amek2 gambar...dan sebelum berangkat pulang aku borak ngan kak neng....tanya dia banyak jugak lah....pasal penyakit ni, wat lawak bodoh...hehehe....n tak lupa jugak bgi kata2 semangat buat dia....semoga Allah tentukan yang terbaik untuk kak neng....umurnya masih muda..tua setahun je dri aku...22 tahun...tetapi Allah menguji kak neng dengan ujian sebegini dan pasti kak neng mampu meredahinya atas dasar iman dan takwa.....ini cara Allah mentarbiyah kak neng...dan aku pula bagaimana nanty?? masa depan itu tak pasti kan?
apa-apapun semoga yang terbaik untuk kita semua......

after that, kami pergi ke ts, jumpe arnee n fhana kat sane....rindu bangat kawan2 lama.....jarak waktu dan tempat yang memisah akhirnya diizinkan Tuhan untuk bertemu di sini....after solat dan makan2 aku terpaksa mintak diri dulu sebab aku nak berangkat ke UM , nak pergi melawat kakak aku n nak belanja dia roti SUBWAY kegemaran dia di samping hendak amek baju yang dia belikan untuk aku.....hujan lebat jugaklah kat area kl haritu ditambah dengan kesesakan manusia2 lain yang masing2 ada tujuan masing2....huh, dalam kesesakan dan kehujanan itu aku redah jep....hahaha...keseorangan sambil ditemani dengan lagu2 mainan mp4 aku.....macam2 gelagat orang aku tengok....n then after gi um, aku harus berangkat pulang ke Gombak...ceehhhhhh....sebab fatehah menunggu aku...huhu.....kebetulan Allah memudahkan urusan perjalanan aku dengan ketibaan teksi dan tren putra yang sekejap...tidak perlu aku mengambil masa yang lama untuk menunggu....sampai2 ke Gombak dah masuk Maghrib, aku terus ke masjid dan solat kat sane....dan berjanji untuk berjumpa tehah di sane.....pas makan di tengah-tengah laman masjid tu, kiteorang berangkat ke CAC hall, kata tehah ade cultural night under ummatic week jugak....aku actuaallly kaki terasa cam nak patah sehari berjalan tapi takpe demi pengalaman baru...=)

best2...dapat tengok pakaian dorang, i mean foreigner2 ni...Mesir, Indon, Thailand, Filipina, Pakistan, n banyak lagi...tarian dorang pun....huhu...explore jom tehah....banyak dia amek gambar dan rakam video2 tarian dorang...bak kata dia, bila lagi kita nak tengok sume bende ni kan kat sini....t kena gi negara dorang baru boleh tengok....=)

n i'm really enjoy dis day=)

last day: sepang...

bermula ngan idea farahin yang ajak kami makan tengah hari di rumah dia...rumahnya di sepang...katanya nak sewa kete tapi suh aku bawak....hurm.....bawak kete? area kl? tak pernah kot!!!!huahua...cuak2...kalau aku gtau ayah aku konpem dia tak bagi sebab kete orang satu hal....kalau kete sendiri, mesti no hal....aku ni kalau ikutkan takut, tak sampai kot aku kat sepang tu....huhu...so aku kata kat pain, ok je lah...asalkan cari kete sewa auto...hahaha....kalau manual aku yakin bawak kat area2 tak sibuk ja.....so, dengan keberanian dengan harapan agar semuanya berjalan dengan baik dalm perlindungan ALLAH, kamipun berangkat ke Sepang dengan kete sewa savvy...huhu...baik gle abang punye kete tu...budak engine third year....dia tanya aku pernah bawak savvy tak? aku kata tak pernah...dia ajar aku cara nak bawak sebab savy ni auto manual....huhu...best2 bawak savy...tapi sakit jugak leher aku sebab belakang dia melengkung aku kena tunduk nak tengok kete belakang...hahaha.....mak aiii, aku ingat sepang tak jauh tau...rupanya jauh la jugak...sejam lebey baru sampai...tu kire aku bawak lajulah jugak...sebab tak de kete sangat actually waktu pergi tu....aku pecut sampai 150 je..tupun arina dah jerit...aku takut t lagi lama lagi banyak kena bayar...tambah-tambah sekarang ni tengah pokai kan...tapi boleh lagi gi jalan...hakhak....wan2~~~~hurm......

seronok sangat trip gi Sepang, dapat kenal family pain, dapat tengok umah dia yang cantik n yang paling penting dapat pengalaman drive kete kat area kl dengan lesen P lagi=)
yang penting kena yakin dan doa agar Allah permudahkan segala urusan.....otw nak balik ke Gombak kete dah mula banyak....aku cuak la jugak tapi beranikan diri jep.....huuhu....bila aku cte kat family aku depa sume cakap bahaya la....tapi mak ngan abah tau aku ni berani kan=)

n sebelum pulang ke kuantan petang tu, aku explore Gombak dengan savvy tu jugak...hohoho...kecik upenye Gombak yek...betullah kuantan lagi besar...sebesar2 kawasan tau...haha...jangan jeles ye budak Gombak.....

neway.....trip kali ni sangat sangat sangat best.......so masa takkan benti untuk bergerak....aku pun terpaksa la pulang ke Kuantan memandangkan esok pagi ade kels UNGS yang menanti=)

p/s: panjang pulak update post aku kali ni...tapi takde gambar lak...aku malas nak upload...hahah....gambar banyak tehah n farahin yang amek...aku malas nak kuarkan kamera tangkap gambar...hahah.....t la ku mintak ngan depa.....n untuk post seterusnya aku nak cte pasal subjek Algebra aku untuk sem ni...sejuta rasa seribu pengorbanan yang takkan aku lupa sampai bila=)

2 comments:

  1. waa~~...hepy mak ak klw dye dgr owg puji umah dye chantek..hee~~
    nway, thanx sahabat2 yg dtg rumah... nnt jgn segan2 dtg lg...pintu sentiase terbuka utk org2 kuantan...diulang : org KUANTAN saje...huhu...wndu kuantan! =,)

    ReplyDelete
  2. haha....aku rindu Gombak...ayat tak bley blah=)

    ~~~neway thanks for special hospitality from Gombak for Kuantan=)

    ReplyDelete