Bismillah

"hanya hati yang terbuka dapat menerima ketulusan, hanya tangan yang terbaik dapat menerima kebaikan dan pahala yang terbaik dapat merasai kenikmatan"


Tuesday, November 8

Lirik lagu dadali-di-saat-aku-mencintaimu

mengapa kau pergi, mengapa kau pergi
di saat aku mulai mencintaimu
berharap engkau jadi kekasih hatiku
malah kau pergi jauh dari hidupku
*courtesy of LirikLaguIndonesia.net
menyendiri lagi, menyendiri lagi
di saat kau tinggalkan diriku pergi
tak pernah ada yang menghiasi hariku
di saat aku terbangun dari tidurku

reff:
aku inginkan dirimu datang dan temui aku
kan ku katakan padamu aku sangat mencintai dirimu
aku inginkan dirimu datang dan temui aku
kan ku katakan padamu aku sangat mencinta

menyendiri lagi, menyendiri lagi
di saat kau tinggalkan diriku pergi
tak pernah ada yang menghiasi hariku
di saat aku terbangun dari tidurku

repeat reff

semoga engkau kan mengerti tentang perasaan ini
maaf ku telah terbuai akan indahnya cinta (indahnya cinta)
maaf sungguh ku tak bisa (tak bisa) untuk kembali padamu
maaf ku telah terbuai akan indahnya cinta

repeat reff

aku inginkan dirimu datang dan temui aku
kan ku katakan padamu aku sangat mencinta



Wednesday, August 24

mana mak?


Jam 6.30 petang.

Mak berdiri di depan pintu. Wajah Mak kelihatan resah. Mak tunggu adik bongsu balik dari sekolah agama.

Ayah baru balik dari sawah.

Ayah tanya Mak, “Along mana?’

Mak jawab, “ Ada di dapur tolong siapkan makan.”

Ayah tanya Mak lagi,” Angah mana?”

Mak jawab, “Angah mandi, baru balik main bola.”

Ayah tanya Mak, “Ateh mana?”

Mak jawab, “Ateh, Kak Cik tengok tv dengan Alang di dalam?”

Ayah tanya lagi, “Adik dah balik?”

Mak jawab, “Belum. Patutnya dah balik. Basikal adik rosak kot. Kejap lagi kalau tak balik juga jom kita pergi cari Adik.”

Mak jawab soalan ayah penuh yakin. Tiap-tiap hari ayah tanya soalan yang sama. Mak jawab penuh perhatian. Mak ambil berat di mana anak-anak Mak dan bagaimana keadaan anak-anak Mak setiap masa dan setiap ketika.

Dua puluh tahun kemudian,

Jam 6.30 petang

Ayah balik ke rumah. Baju ayah basah. Hujan turun sejak tengahari.

Ayah tanya Along, “Mana Mak?”

Along sedang membelek-belek baju barunya. Along jawab, “Tak tahu.”

Ayah tanya Angah, “Mana Mak?”

Angah menonton tv. Angah jawab, “Mana Angah tahu.”

Ayah tanya Ateh, “Mana Mak?”

Ayah menunggu lama jawapan dari Ateh yang asyik membaca majalah.

Ayah tanya Ateh lagi, "Mana Mak?"

Ateh menjawab, “Entah.”

Ateh terus membaca majalah tanpa menoleh kepada Ayah.

Ayah tanya Alang, “Mana Mak?”

Alang tidak jawab. Alang hanya mengoncang bahu tanda tidak tahu.

Ayah tidak mahu tanya Kak Cik dan Adik yang sedang melayan facebook. Ayah tahu yang Ayah tidak akan dapat jawapan yang ayah mahu.

Tidak ada siapa tahu di mana Mak. Tidak ada siapa merasa ingin tahu di mana Mak. Mata dan hati anak-anak Mak tidak pada Mak. Hanya mata dan hati Ayah yang mencari-cari di mana Mak.

Tidak ada anak-anak Mak yang tahu setiap kali ayah bertanya, "Mana Mak?"

Tiba-tiba adik bungsu bersuara, “Mak ni dah senja-senja pun merayap lagi. Tak reti nak balik!!”

Tersentap hati Ayah mendengar kata-kata Adik.

Dulu anak-anak Mak akan berlari mendakap Mak apabila balik dari sekolah. Mereka akan tanya "Mana Mak?" apabila Mak tidak menunggu mereka di depan pintu.

Mereka akan tanya, "Mana Mak." Apabila dapat nomor 1 atau kaki melecet main bola di padang sekolah. Mak resah apabila anak-anak Mak lambat balik. Mak mahu tahu di mana semua anak-anaknya berada setiap waktu dan setiap ketika.

Sekarang anak-anak sudah besar. Sudah lama anak-anak Mak tidak bertanya 'Mana Mak?"

Semakin anak-anak Mak besar, soalan "Mana Mak?" semakin hilang dari bibir anak-anak Mak .

Ayah berdiri di depan pintu menunggu Mak. Ayah resah menunggu Mak kerana sudah senja sebegini Mak masih belum balik. Ayah risau kerana sejak akhir-akhir ini Mak selalu mengadu sakit lutut.

Dari jauh kelihatan sosok Mak berjalan memakai payung yang sudah uzur. Besi-besi payung tercacak keluar dari kainnya. Hujan masih belum berhenti. Mak menjinjit dua bungkusan plastik. Sudah kebiasaan bagi Mak, Mak akan bawa sesuatu untuk anak-anak Mak apabila pulang dari berjalan.

Sampai di halaman rumah Mak berhenti di depan deretan kereta anak-anak Mak. Mak buangkan daun-daun yang mengotori kereta anak-anak Mak. Mak usap bahagian depan kereta Ateh perlahan-lahan. Mak rasakan seperti mengusap kepala Ateh waktu Ateh kecil. Mak senyum. Kedua bibir Mak diketap repat. Senyum tertahan, hanya Ayah yang faham. Sekarang Mak tidak dapat lagi merasa mengusap kepala anak-anak seperti masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka sudah besar. Mak takut anak Mak akan menepis tangan Mak kalau Mak lakukannya.

Lima buah kereta milik anak-anak Mak berdiri megah. Kereta Ateh paling gah. Mak tidak tahu pun apa kehebatan kereta Ateh itu. Mak cuma suka warnanya. Kereta warna merah bata, warna kesukaan Mak. Mak belum merasa naik kereta anak Mak yang ini.

Baju mak basah kena hujan. Ayah tutupkan payung mak. Mak bagi salam. Salam Mak tidak berjawab. Terketar-ketar lutut Mak melangkah anak tangga. Ayah pimpin Mak masuk ke rumah. Lutut Mak sakit lagi.

Mak letakkan bungkusan di atas meja. Sebungkus rebung dan sebungkus kueh koci pemberian Mak Uda untuk anak-anak Mak. Mak Uda tahu anak-anak Mak suka makan kueh koci dan Mak malu untuk meminta untuk bawa balik. Namun raut wajah Mak sudah cukup membuat Mak Uda faham.

Semasa menerima bungkusan kueh koci dari Mak Uda tadi, Mak sempat berkata kepada Mak Uda, "Wah berebutlah budak-budak tu nanti nampak kueh koci kamu ni."

Sekurang-kurangnya itulah bayangan Mak. Mak bayangkan anak-anak Mak sedang gembira menikmati kueh koci sebagimana masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka berebut dan Mak jadi hakim pembuat keputusan muktamat. Sering kali Mak akan beri bahagian Mak supaya anak-anak Mak puas makan. Bayangan itu sering singgah di kepala Mak.

Ayah suruh Mak tukar baju yang basah itu. Mak akur.

Selepas Mak tukar baju, Ayah iring Mak ke dapur. Mak ajak anak-anak Mak makan kueh koci. Tidak seorang pun yang menoleh kepada Mak. Mata dan hati anak-anak Mak sudah bukan pada Mak lagi.

Mak hanya tunduk, akur dengan keadaan.

Ayah tahu Mak sudah tidak boleh mengharapkan anak-anak melompat-lompat gembira dan berlari mendakapnya seperti dulu.

Ayah temankan Mak makan. Mak menyuap nasi perlahan-lahan, masih mengharapkan anak-anak Mak akan makan bersama. Setiap hari Mak berharap begitu. Hanya Ayah yang duduk bersama Mak di meja makan setiap malam.

Ayah tahu Mak penat sebab berjalan jauh. Siang tadi Mak pergi ke rumah Mak Uda di kampung seberang untuk mencari rebung. Mak hendak masak rebung masak lemak cili api dengan ikan masin kesukaan anak-anak Mak.

Ayah tanya Mak kenapa Mak tidak telepon suruh anak-anak jemput. Mak jawab, "Saya dah suruh Uda telepon budak-budak ni tadi. Tapi Uda kata semua tak berangkat."

Mak minta Mak Uda telepon anak-anak yang Mak tidak boleh berjalan balik sebab hujan. Lutut Mak akan sakit kalau sejuk. Ada sedikit harapan di hati Mak agar salah seorang anak Mak akan menjemput Mak dengan kereta. Mak teringin kalau Ateh yang datang menjemput Mak dengan kereta barunya. Tidak ada siapa yang datang jemput Mak.

Mak tahu anak-anak mak tidak sedar telepon berbunyi. Mak ingat kata-kata ayah , “Kita tak usah susahkan anak-anak. Selagi kita mampu kita buat saja sendiri apa-apa pun. Mereka ada kehidupan masing-masing. Tak p ayah sedih-sedih. Maafkan sajalah anak-anak kita. Tak apalah kalau tak merasa menaiki kereta mereka sekarang. Nanti kalau kita mati kita masih ada peluang merasa anak-anak mengangkat kita kat bahu mereka.”

Mak faham buah hati Mak semua sudah besar. Along dan Angah sudah beristeri. Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik masing-masing sudah punya buah hati sendiri yang sudah mengambil tempat Mak di hati anak-anak Mak.

Pada suapan terakhir, setitik air mata Mak jatuh ke pinggan.

Kueh koci masih belum diusik oleh anak-anak Mak.

Beberapa tahun kemudian

Mak Uda tanya Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik, “Mana mak?”.

Hanya Adik yang jawab, “Mak dah tak ada.”

Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik tidak sempat melihat Mak waktu Mak sakit.

Kini Mak sudah berada di sisi Tuhannya bukan di sisi anak-anak Mak lagi.

Dalam isakan tangis, Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik menerpa kubur Mak. Hanya batu nisan yang berdiri terpacak. Batu nisan Mak tidak boleh bersuara. Batu nisan tidak ada tangan macam tangan Mak yang selalu memeluk erat anak-anaknya apabila anak-anak datang menerpa Mak semasa anak-anak Mak kecil dulu.

Mak pergi semasa Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik berada jauh di bandar. Kata Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik mereka tidak dengar handphone berbunyi semasa ayah telepon untuk beritahu mak sakit tenat.

Mak faham, mata dan telinga anak-anak Mak adalah untuk orang lain bukan untuk Mak.

Hati anak-anak Mak bukan milik Mak lagi. Hanya hati Mak yang tidak pernah diberikan kepada sesiapa, hanya untuk anak-anak Mak..

Mak tidak sempat merasa diangkat di atas bahu anak-anak Mak. Hanya bahu ayah yang sempat mengangkat jenazah Mak dalam hujan renyai.

Ayah sedih sebab tiada lagi suara Mak yang akan menjawab soalan Ayah,

"Mana Along?" , "Mana Angah?", "Mana Ateh?", "Mana Alang?", "Mana Kak Cik?" atau "Mana Adik?". Hanya Mak saja yang rajin menjawab soalan ayah itu dan jawapan Mak memang tidak pernah silap. Mak sentiasa yakin dengan jawapannya sebab mak ambil tahu di mana anak-anaknya berada pada setiap waktu dan setiap ketika. Anak-anak Mak sentiasa di hati Mak tetapi hati anak-anak Mak ada orang lain yang mengisinya.

Ayah sedih. Di tepi kubur Mak, Ayah bermonolog sendiri, "Mulai hari ini tidak perlu bertanya lagi kepada Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik , "Mana mak?" "

Kereta merah Ateh bergerak perlahan membawa Ayah pulang. Along, Angah, Alang dan Adik mengikut dari belakang. Hati ayah hancur teringat hajat Mak untuk naik kereta merah Ateh tidak kesampaian. Ayah terbayang kata-kata Mak malam itu, "Cantiknya kereta Ateh, kan Bang? Besok-besok Ateh bawalah kita jalan-jalan kat Kuala Lumpur tu. Saya akan buat kueh koci buat bekal."

"Ayah, ayah ....bangun." Suara Ateh memanggil ayah . Ayah pengsan sewaktu turun dari kereta Ateh..

Terketar-ketar ayah bersuara, "Mana Mak?"

Ayah tidak mampu berhenti menanya soalan itu. Sudah 10 tahun Mak pergi namun soalan "Mana Mak?" masih sering keluar dari mulut Ayah sehingga ke akhir usia.

Sebuah cerita pendek buat tatapan anak-anak yang kadang-kadang lupa perasaan ibu. Kata orang hidup seorang ibu waktu muda dilambung resah, apabila tua dilambung rasa. KataRasulullah saw. ibu 3 kali lebih utama dari ayah . Bayangkanlah berapa kali ibu lebih utama dari isteri, pekerjaan dan anak-anak sebenarnya. Solat sunat pun Allah suruh berhenti apabila ibu memanggil. Berapa kerapkah kita membiarkan deringan telefon panggilan dari ibu tanpa berjawab?

Saturday, April 30

melakar cinta firdausi




Ya Allah
di malam yang sepi ini,
kulihat dosa-dosa,
mematikan segala hati,
hinanya diri aku,
bergelumang dengan dosa-dosa,
sedangkan lari dari segala dosa,
menyegarkan dan menghidupkan segala hati,
kebaikan buat diri jika menentangnya.

Ya Allah
berat sungguh ujianMU,
betapa ramai ummat lalai dengan suruhanMU,
tidak segan silu melakukan maksiat.

Ya Allah
aku tahu dosa itu juga tercalit pada diriku,
kerana menyaksikan maksiat saudara seIslamku,
oleh itu Ya Allah,
KAU berikanlah aku kekuatan untuk membimbing saudaraku,
andai aku lalai, KAU berikanlah aku petunjuk ke jalan yang lurus,
ke jalan yang ENGKAU redhai,
sesunguhnya aku hanyalah hambaMU yang lemah.

Ya Allah,
KAU sinarilah hati-hati kami dengan cahaya keimananMU,
KAU bantulah kami menegakkan kalimah Tauhid di muka bumi ini,
kami tahu, kami adalah khalifah,
tanggungjawab seorang khalifah adalah tersangat berat,
tapi kami pernah berjanji,
gunung dan ganang tidak sanggup memikul amanah ini,
tetapi kami yang bergelar manusia,
menawarkan diri untuk memikulnya..

tetapi KAU lihatlah Ya Allah,
manusia kian lalai,
banyak dosa dan maksiat tercalit dalam diri,
oleh itu Ya Allah, bimbinglah kami sentiasa.

Ya Allah
KAU perintahkan aku untuk berdoa dan ENKAUlah yang akan mengabulkannya,
sesungguhnya ENGKAU tidak memungkiri janji dan membatalkannya,


Ya Allah
kebaikan yang ENGKAU suka..maka jadikanlah ia kesukaan kami,
dan rendahkan ia untuk kami,
dan kejahatan yang ENGKAU benci, maka jadikanlah ia kebencian kami juga,
dan jauhkanlah kami darinya.

Ya Allah
hambaMU ini memohon kebaikan sebagaimana yang dipinta oleh Nabi-MU,
Ya Allah,
kami telah menganiaya diri kami,
maka jika ENGKAU tidak mengampuni kami,
kami termasuk dalam golongan orang-orang yang rugi.

oleh itu Ya Allah,
ampunilah kami, rahmatilah kami.

selawat dan salam atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w, kelaurga baginda serta para sahabat...

Tuesday, April 26

orang baru

dua hari lepas aku dikejutkan dengan kehadiran dua orang baru di rumah yang terletak di Wakaf Che Yeh, Taman Guru ni....hurm...terkejut sampai ke hari ni actually..but i'm trying to adapt with it..

sebelum aku cte sapekah orang itu, meh aku cte dulu rentetan peristiwa yang membawa kepada kedatangan orang baru tu....

kat rumah ni, ade moyang aku sekali duk...nenek kepada ayah aku..so kire moyang aku lah....cuba bayangkan umurnya brape? kalau aabh aku tu dah 53 tahun, dia? hurm..ntahlah aku pun tak tahu..kalau tanya nenek dia pun tak hengat..mak kata umur dia dalam 100 lebey...panjang kan umur dia? itu semua kuasa Allah kan....yang aku tahu, dia pernah hidup masa zaman pendudukan jepun di tanah melayu....huhu..pernah jugak borak2 ngan dia pasal kekejaman tentera jepun dulu....

actually nenek ni bukan nenek kandung abah sebab mak abah pun anak angkat dia...tapi lepas je cucu2 dia lahir, maksudnya adik-beradik abah..dialah yang uruskan atau dalam kata lain yang menjaga mereka2 semua.....family abah memang dah senang sejak kecil dan abah memang berasal dari bandar, so, no wonder lah semua makcik pakcik aku belah abah semua kerja besar2 kan..tapi sayang aku tak rapat pun ngan mereka2 semua...mungkin jurang perbezaan yang memisahkan kiteorang..yela anak2 depa mostly blajar oversea..kalau yg jadi doktor tu tak yah cakaplah bape orang kan....tapi sorylah aku lebeh senang nak bergaul ngan kaum kerabat belah mak aku....tak tahu nape....

mak cte, nenek dulu terlalu manjakan cucu2 dia...makan pakai sume orang lain uruskan....bak kata mak mereka memang senang lenang la dulu2...termasuk abah....tp abah kawen ngan mak yg orang kampung je....tak kisahlah kaya ke tak asal bahagia sudaaah......
sebab sayanglah manjakan mereka kan, dan sekarang ni, mereka2 semua sibuk dengan kerja sampaikan nenek tak nak duk ngan depa....

sekarang ni nenek tinggal ngan kami..dulu ngan adik ayah aku..tapi dia tak nak dah duk sana, sebab takut duk sorang...so, mak pun amek la tanggungjawab nak jaga dia....selepas arwah nenek mak meninggal tahun lepas bulan 6....

aku cuba buat perbandingan antara dua keadaan yang mana bile nenek mak sakit, memang ramai nak jaga..sebab anak nenek pun ramai ade 13 orang....tapi nenek abah lain.sebab anak pun tak ramai....

dan aku ade bercita2 nak anak ramai=)haha

nenek abah tak nampak sangat, pendengaran pun kurang, nak jalan pun tak ley dah....just merangkak je...aktiviti harian dia, makan+solat+mandi+tido....kadang2 kesian jugak aku tengok nenek..mesti bosan kan...dan aku pun terfikir...

kite tak tahu umur kita ni sampai bape kan? kalu Allah mahu menguji kesabaran anak2 ataupun cucu2, Allah panjangkan umur kite untuk lihat bagaimana tahap keimanan kita menjaga orang2 tua ni....

sebab tu kena wat baik ngan sume orang, sayang semua orang tidak kira siapa mereka..kite semua kan bersaudara....kalau kita sayang kan orang, nanty sampai masa orang tu pulak akan sayang kat kite...hidup memang ibarat roda

hidup ni kalau tak dapat nak membahagiakan orang, cukuplah jangan menyusahkan orang...

bersyukurlah dengan apa yang ade, jangan sesekali dikufuri nikmat pemberian Allah, kerana Dia yang berhak memberi dan Dia juga yang berhak untuk mengambilnya....

dan dua hari lepas, mak cik aini, adik ayah aku yang kat johor tu hantar dua orang bibik...bibik dari indonesia...yang seorang tu just teman yang seorang lagi datang sini. nama mereka kak rani ngan kak riri...aku tak tahu apa nama penuh mereka...huhu....n kak rani sudahpun balik malam tadi..tinggallah kak riri sorang di sini....

aku actually kekok sebenarnya...sebab memang mak tak pernah amek orang gaji. dan mak pun tak nak amek..tapi keadaan yang memaksa aku rasa..sebab nenek tidak boleh ditinggalkan keseorangan. walaupun mak dh tak kerja tapi mak perlu juga ke sana ke mari amek adik dari sekolah, pergi ke pasar dan sebagainya...hurm....dan kerja2 di rumah ni pun kalau anak2 perempuan dia balik memang kiteorang akan buat semuanya...mak memang dah ajar dari kecik lagi buat kerja2 rumah ni., apa gune ade 4 orang anak perempuan kalau tak diajar buat kerja2 rumah? itulah cara mak mendidik kami semenjak kecil demi kesenangan masa depan...sebab tu aku kekok....bangun2 pagi tengok lantai rumah da bersapu..kalau tak aku lah yang kena sapu...hurm....

bile tengok kak riri, aku jadi sebak pulak..yelah....mesti dia merantau ke Malaysia demi mencari rezeki kan...umurnya muda lagi baru 27...n sudah berkahwin..tidak pulak aku tanya suami dia kat mane...

aku n ainun sudah pesan kat adik2 jangan anggap dia macam orang gaji..teruskan kehidupan macam biasa..lepas makan, basuh pinggan sendiri, jangan sepah-sepahkan barang...jangan susahkan kak riri sebab dia pun manusia biasa sama cam kite jugak...memang lah dia datang nak kerja....hurm....~~~

kat nenek jugak mak kata kak riri tu sedara mak. just datang nak temankan nenek...so, nenek takde lah suruh kak riri buat macam2 kan....

Ya Allah, rajin kot..abes semua cermin2 tingkap dilapnya....dibasuhnya....hurm....betul..kak riri memang sangat rajin...

dan hari ni masuk hari ketiga dia di sini....semoga semakin hari, semakin merapatkan jurang antara aku, adik2 dan dia.....~

seyes aku tak pernah nak anggap dia sebagai orang gaji kat rumah ni....memang aku ngan ainun teruskan buat kerja macam biasa...jemur kain, sapu sampah....hurm..mungkin lepas ni, aku dah balik u dan ainun dah stat kerja kak riri lah yang akan buat semua tu....

Saturday, April 23

mereka tidak sama seperti dulu~


assalamualaikum.....

tiba2 rasa sayu hari ni....bukan apa...semalam disebabkan kebosanan yang melanda akibat tidak mahu berbuat apa2...aku pun mengeksplore gambar2 yang ade dalam beberapa akaun fb rakan satu sekolah dulu....rakan yang sama2 berjuang demi mendapatkan ilmu semasa di menengah rendah dan di menengah atas.....

even budak2 yang satu u pun same je...pendek kata..don't judge a book by it's cover rite?
sebaliknya, pandanglah dengan mata hati~

ada diantara mereka dulu lain dan kini lain....jika perubahan itu ke arah kebaikan Alhamdulillah....dan ade juga diantara mereka sudah berubah menjadi orang lain..... ibaratnya, mereka sudah keluar dari kepompong penjara semasa di integrasi dulu..... jadi, dulu betullah mereka semua ni hipokrit atau ade sebab lain? ntahlah..aku kadang2 geram jugak....dulu bukan main baik je sampai pijak semut pun tak mati...tapi kenapa sekrang jadi lain? Astaghfirullah......
(seyes aku memang tak dapat lari dari perasaan geram ni)

yang sedeynya, dulu bertudung tapi sekarang dah tak tahu ke mana hilangnya tudung itu...tudung yang dulunya memelihara kesucian maruah seorang gadis kan....

benarlah hidayah itu datangnya dari Allah kan?
benarlah jua hati itu akan sentiasa berbolak-balik~
dan segumpal hati tidak pernah terhenti dari digoda oleh makhluk Tuhan yang bernama syaitan durjana itu...
lalu hati kenapa tidak pernah mahu berjuang untuk berjihad melawan nafsu syaitan serakah itu?

"Ya Allah, kekalkanlah hidayah itu dalam diri aku dan kembalikanlah hidayahMU kepada mereka yang aku sayangi....jua kepada mereka yang mahu berubah...bantulah mereka Ya Allah..aku mohon...."

dan pada hari ini, aku masih diberikan hidayah itu....semoga ianya kekal dalam diri aku....seiring dengan usaha yang dilakukan......

~semoga jalan yang sama2 kite renangi ini adalah jalan yang diredhai Allah~

pada rakan2 yang mengenali....silalah tegur seandainya diri ini terlebih atau terkurang..sesungguhnya seorang mukmin itu adalah cermin kepada mukmin yang lain....

dan aku bukanlah berniat untuk mengutuk sape2 atau memalukan sape...cumanya mahu mengambil pengajaran apa yang terbaik...dan maaf jugak untuk segala bahasa yang keterlaluan~

Wednesday, April 20

andaiku pergi-Mirwana~


Cerita hidup kian berlalu
Membawaku ke penghujung
Kaku langkah kian lemah
Kelu lidah untuk bicara

Langit jingga warna senja
Desir bayu membisik duka
Kealpaan nan semalam
Inginku lepaskan luka silam

Bersama rayu doa
Damba keampunanNya

Andai diriku pergi
Tinggalkanmu sendiri
Usah kau sedih
Usah tangisi duga dari Ilahi

Andaiku pergi dulu
Tiba tika dan waktu
Telah tertulis takdir untukku
Perjanjian yang Maha Agung
Doakanku sejahtera disisiNya

Rasa gentar rasa rindu
Bertarung di fikiranku
Wajah ceria, senyum manja
Kisah kita menghapus resah

Maafkan diriku kasih
Kerna buat kau menangis
Restuiku dengan cinta
Jangan kau titiskan air mata

Pintaku redhailah
Terima kasih atas segalanya

Hidup ini sementara
Ujian pasti setia hati
PadaMu kekasih

Moga rahmat hidayahMu
Mengiringiku, menemaniku
Saat akhir waktu

Bersaksi diriku
Tiada lain hanya Kau satu
Memiliki cintaku
Ku serah segala kepada Mu




sangat best lagu ni..baru je dengar buat pertama kali, terus jatuh cinta..
jom sama2 kita hayati setiap bait kata yang tersirat~

Tuesday, April 19

jalan2 lagi + cuti~~



gambar sebagai hiasan~

assalamualaikum...hai blog...huhu..lama tak bersua muka kan..haha..almaklumlah tuan punye blog ni sibuk sikit....ni baru usai exam final untuk sem 2 dan baru je lepas gi jalan2 kat terengganu...balik kampunglah katakan...huuhu....eh, dah jadi orang terengganu ke aku? haha...tak lah...actually aku pergi melawat tempat batisiswa dulu masa jadi fscc ....kat lampung serada, pulau manis, kuala terengganu....kirenye balik kampung la jugak kan...dah setahun aku tak balik...haha..last pergi mase time kak naimah kawen..tyme tu pergi ngan mak, abah n amin...sekarang ni pergi, kak imah dh dapat baby dah....38 hari...huhu...comey bangat budaknya...aku ade amek gambar tapi tak ley bawak masuk..haha...lupa nak bawak balik usb kamera..huh, sengal...haha...

antara aktiviti yang aku buat kat sane selama 4 hari 3 malam

1)pergi jalan2 kat pantai...banyak gak pantai gi, pantai tok jembal, pantai teluk ketapang, pantai mengambang telipot...haha...pelik2 jugak namanya....tapi aku dah terhafal....
2) zul bawak aku, anis, n zqah makan sutun kat tepi pantai, n then pergi rumah die...huhu...
3) pergi melawat orang2 kampung, family anis, zqah..bak, umi, walid, pok, chek, che su...melawat jugak balai raya tempat operasi kiteorang dulu, amek2 gambar kenangan..huhu..seronok2~
4) round kampung naik moto ngan along, anak abang lah, petang tu lak bawak anis jugak...hohoho....orang2 kampung tengok macam cam je kiteorang ni budak uia..huhu
5) tolong pok n chek jual goreng pisang ngan air kelapa.....sedapnye makan goreng pisang panas2~
6) pergi taman tamadun Islam ngan teha...huhu....thanks teha sudi amek aku, bawak gi jalan2 n hantar aku ke terminal petang tu....~~seronok naik kete ngan hang....
7) makan macam2...haha...setiap kali datang umah orang kampung, mesti ade je makanan yang diorang hidang..siap ade bekal bawak balik lagi...gemuk kot aku kalau duk sane lama lagi...haha....sampaikan aku letih dengan perkataan makan je...haha
8) pergi jugak tengok lampu2 cantik kat kampung china...amek2 gambar...huhu.....yang pasti memang sangat letih..aku sakit kepala sampai n tetido dalam kete~

haha...banyak lagi actually....tapi takpelah....aku simpan ia sebagai kenangan terindah dalam hidup aku...neway, thanks to all of you....tribute to tehah, zul, anis, zqah, kak sa....irah....kak imah...n all~aku sangat-sangat menghargai jasa baik korang...hanya Allah yang dapat membalasnya....ade masa n ade jodoh kita jumpe lagi insyaAllah....yang penting jaga diri baik-baik dan semoga ukhuwwah yang kita bina ini kekal sampai ke syurga....

gambar sebagai hiasan sahaja~haha

dah habes cte pasal serada...nak sambung seket cte pasal tyme habes exam..maksud aku before berangkat gi serada...paper last, kos stand for islam and science..bolehlah dikatakan agak senang..tapi papepun aku tawakkal jela sekarang....semoga Allah tentukan yang terbaik untuk aku..cuak gak duk menghitung hari result kuar ni...ceh, macam nak tunggu orang masuk minang je..hakhak.....alkisahnya, aku ni nak duk umah dah lepas ni...tak nak dah duk hostel..alang2 dah ade rumah kan...aku sayang rumah tu...family aku baru je pindah awal tahun lepas...sebelum2 ni aku duk berulang-alik je tiap2 hujung minggu...bersihkan rumah, tengok tv n pergi pasar malam....n aku suke duk umah tu....so, lepas ni aku tak yah lah bayar duit hostel dah..sebab bkta pun tak support kot duit hostel...so, aku kena rancang duit jugaklah kalau duk luar..maksud aku, duit mintak kete atoz tu nak ulang-alik dari rumah ke uia...abah dah tak bagi dah duit belanja...hhuhu...kena berdikari seket la kan=)

abes je paper kos, memang aku bertungkus-lumus la mengangkut segala benda harta pusaka aku yang ade kat bilik 4.3 mahallah maimunah 7 tu..haha...barang aku dahlah banyak gile....tingkat 4 pulak tu..memang tak terkira berapa kali aku naik turun tangga tu...2 trip kete jugak aku ulang-alik ke rumah....sekali ngan barang kakahda + 3 kotak besar nota2 senior...fulamak..memang penat tak terkira kot...n then pagi tu terus kemas barang jugak nak gi ganu...sakit tangan aku, belakang pun sakit...macam baru lepas main bola baling jadi wakil sekolah je dulu2..macam ni lah rasa sakit die....haha...so, korang sory kalau aku takde mood sangat tyme kat ganu n merapu ntah ape kan..tu sebab aku sakit2 badan n penan tak cukup tido..haha...3 malam tido bape jam je...pelik kan bukannya exam tak habes lagi..haha....

n untuk short sem n next2 long sem, i will stay outside with kakahda..and kami nak apply kerja kat area2 tu...nak cari duit lebey..huhu....so, aku kena pandai organiza masa la kan camni, kerja di samping belajar...eh silap...belajar di samping kerja...hahaha....belajar dulu betul2 sampai dapat ijazah with flying colours...huhu...actually kiteorang dah dapat dah kerja kat akademi Alif tu..mengajar part tyme...

n untuk cuti selama 3 minggu ni....perancangan aku adalah
1) marathon muvie ngan ainun, my sister yang tengah cuti jugak ni...n dia baru je lulus untuk menjadi seorang doktor~alhamdulillah
2) baca buku2 ilmiah...ade 8 buah semuanya...buku yang aku pinjam ngan anis, feefah n naimah....thanks to all of you~
3) tolong mak kemas rumah, masak n spend masa ngan adik2~
4) tolong abah cat rumah ngan ainun jugak..huhu....cat ngan berus dah ade..cume duk tunggu ainun je la, dia belajar kete dulu...~

semoga semua perangcangan aku dapat dijalankan dengan jayanya..kuatkan semangat tau wan=)

Friday, March 18

exam lagi maa~

final is just around the corner..but i'm just come back from my holiday at my hometown...huhu..padahal orang lain tak cuti pun...aku buat cuti sendiri lak=)
one way to release streessss~berkesan=)

sory prof coz skip 3 class n sory also for my group members of pbl coz skip 2 pbl discussion...

takde cuti pun tapi aku nak cuti jugak...haha...oh rumahku syurgaku....the best thing is the homemade rite?? ^=^

my schedule for final...please pray for me ek...and i'm always pray for our success together for this worldly imtihan...(ape ayat aku nieyh? sesedap rasaa je kan? haha...layan jek...zaz!!!)

1) halaqah 2 : 26/3 (saturday)
2)bahasa melayu : 31/3 (thursday)
3)ungs : 2/4 (saturday)
4)linear algebra : 8/4 (friday)
5)kos (Islam and science) : 13/4 (wednesday)
6)calculus 2 : 14/4 (thursday)

huhu...then, merdeka for a while and will be at home for one month~~

Thursday, March 17

kisah aku dan algebra yang memilukan=(


sem ni hampir melabuhkan tirainye....masing2 sedang menghitung hari untuk menduduki exam final yang bakal bermula pada 31/3 ni....fulamak ayat skema abes..haha...almaklumlah aku amek bm sem ni dan paper first pun bm...so, alang2 menyelam sambil minum air...haha...

hurm...actually sem ini mencatatkan satu kisah pahit dalam hidup aku...yela...for the first time aku wat bende ni....sumpah aku sedey...n aku taknak benda ni berulang lagi dalam hidup aku in future....tapi tula...aku manusia biasa..hanya merancang dan Allah juga merancang....tentulah perancangan Allah tu yg paling terbaik kan=)

actually, apa yg berlaku kat aku?? dan apa kaitannya dengan algebra? hurm...benda ni dah lama berlaku cumanya baru sekarang aku ade mood nak cte sebab dah tak sedey...haha....ah, biarlah..buat apa nak sedey lama2 kan? tapi kalau sedey tu dapat menaikkan semangat balik...haaa, itu satu keperluan sebenarnya~~~

aku drop satu subject after exam mid term...opss silap...bukan drop bak kata kak maria, sekarang ni term tu ditukar kepada withdraw...sebabnya kalau drop tak yah bayar n ianya berlaku pada 4 minggu pertama jep....sekarang ni kena bayar rm 300 untuk withdraw satu subjek....mahal kan?? sebab tu aku pokai sekarang ni...aku gune duit scholar untuk bayar harga tu....hurm.....



sebab apa aku withdraw ek?
aku tahu apa yang aku buat dan aku yakin insyaALLAH semua ni ade hikmahnya dan ini yang terbaik untuk aku....dan Allah seolah-olah dah bukak jalan untuk aku withdraw sebab jalan ni dah terang2 aku nampak....maksud aku, masa wat keputusan ni, aku yakin untuk withdraw, tidak konpius pada dua keadaan iaitu sama ada nak atau tak~~.....
aku fail exam midterm algebra n aku rasa aku tak dapat dah nak go on dengan subjek ni untuk sem ni....
n aku tak pernah nak paham apa jesni, lecturer aku, dia memang tak suke org panggil dia dr. ajar.....seyes aku tak paham n susah bangat aku nak paham segala teori yang dia cakap....maybe aku ngan jesni takde jodoh dalam agenda paham memahami.....
pernah dulu be4 midterm aku rasa cam nak nangis belajar Algebra....



well, sekarang semua dah tinggal kenangan kan....after je aku wat decision untuk withdraw, aku memang tekad tak nak datang kelas dah....patutnye bley je datang lagi...belajar dulu subjek tu untuk bina konfident dalam diri....tapi kalau aku datang tapi tak paham macam membazir je kan...baik aku duk bilik wat exercise Calculus2 n LINEAR ALGEBRA yang aku kena score tueh...
n last kelas aku datang untuk algebra ialah masa kelas yang jesni bagi result tu.....even aku tengah dalam proses uruskan withdraw ni, aku dah tak datang kelas dah...nampak tak kat sini betapa kecewanya aku dengan diri aku n algebra...yup...kecewa yang amat...sebelum ni aku takde sejarah withdraw subjek....fail untuk midterm aku dah pernah rasa, tp struggle bangat untuk final, yup...aku boleh pass....tapi tidak untuk algebra....aku kena paham konsep dia from initial point....kena starting belajar from zero.....n instict aku kuat kata aku tak ley nak go on dah...if aku go on jugak, aku akan repeat n ni akan menjejaskan pointer aku....

dalam kelas tu tak silap aku hampir separuh yang fail....tapi yg withdraw just dalam around 15 i think...it is okayh jep....kalau nak go on asalkan yakin dengan setiap tindakan kita kan....untuk korang yang still berjuang...teruskan sampai habes....jangan give up di pertengahan jalan macam aku.....gudluck untuk final ek=)

aku semangat sangat nak belajar subjek ni masa awal2 sem dulu, saggup beli buku teks yang mahal tu n sanggup merantau sampai ke Tanjung Malim, pergi belajar ngan sepupu aku yang amek mats jugak kat upsi....tapi, apakan daya..rezeki tidak memihak padaku...yup..aku redha=)

n sejarah ni pasti aku akan tebus balik...bukan sia-sia aku habeskan duit aku rm 300 tu...nanty bila aku amek balik subjek ni, aku janji dengan diri aku untuk dapatkan A atau A-...nothing is possible rite? everyone can do it...yeah~~~!!!!!
n untuk 5 lagi subjek yg tinggal, aku akan pulun habes2an...peluang untuk aku naikkan pointer tanpa kehadiran ALGEBRA yang memilukan itu.....insyaAllah......

n ALHAMDULILLAH, i got full marks for paper CALCULUS2 during midterm exam....
inilah buktinya Allah akan datangkan pelangi setelah hujan kan=)

inilah kata2 jesni antara yang aku ingat pada hari result kuar...n on that day, aku sayang jesni becoz of his words of motivation and i think he is the best motivator=)

"failure is needen in life"
"percayalah, suatu hari nanty orang2 yang fail ni akan jadi better person"
"kalau awak fail kali ni tak bermakna akan gagal jugak nanty dan kalau awak pass kali ni, tak bermakna awak akan pass nanty"


hurm...dia dah banyak makan garam dari aku, so aku memang setuju 120 % kata2 dia=)
thanks jesni=)

kegagalan bukan untuk selama-lamanya kan?

Tuesday, March 15

Gombak+KL+Sepang

assalamualaikum....

lama kot aku tak update blog ni...hahah..pabila malas menguasai...inilah jadinya...seyes aku malas bangat nak update...ni baru ade mood..padahal berlambak cerita yang bertimbun-timbun aku nak share...share dalam hati jelah jawabnya...hehehe....

ok2...aku nak cte trip aku last week ke 3 tempat yang aku nyatakan sebagai tajuk tu....

alkisahnya bermula apabila time kelas kos dengan DR shogar...seyes aku bosan...haha...maap dr..saya bukan otak mendengar...dalam sepuluh minit ja i can stand...lepas tu aku wat la hal aku....time kelas tu, ade la satu poster yang diedar-edarkan untuk sape2 yang nak pergi program Ummatic Week kat uia Gombak....woww....bas pergi balik free r kirenye sebab naik bas uia kan..hahaha...dahlah aku ni kaki merendek aka kaki jalan...hurm....memang aku berkira-kira nak ke area Kl sebab ade urusan aku kat sane....ade-ad je kan...hahah....aku pun terus lah amek fon number commiittee yang uruskan tu....aku msg kak ejat sebab dah janji nak gi ngan die....aku pun msg lah nama kami berdua....kirenye aku ngan kak ejat ni adalah antara orang yang terawal la bagi nama....hhohohoh....semangat tak? hahaha....

pergi 4 sampai 6 mac....huhu....tapi minggu sebelum pergi tu bolehlah dikatakan sangat sibuk la jugak...dengan presentation ngan chief faci yang akhirnya aku skip....tapi aku menyumbang la wat slide cantik2 kan....daripada mereka2 yang langsung tak tunjuk muka dan tak tanya langsung tengtang tugasan BERSAMA ni...huh, aku ni kalau nak ikutkan geram boleh marah tau...tapi takpe...aku buat bodoh je.....nak dapatkan ikhlas la katakan....last2 aku tau sape tak datang dapat 0 kak laina, chief faci aku tu kata....ah, tak kisahlah...benda dah lepas...aku redha jep....huhu....selain presentation tu, aku sibuk ngan board sciences under public relation.....kena hias board la katakan....pagi2 jumaat tu jugak aku, falaha, n feefah wat.....teringat zaman muda-muda dulu wat board FRC n fscc...haahhaahah...wat kerja sambil mengimbau kenangan lama....huahua......siap2 wat board, aku terus gi beli tiket pergi dan balik ke kelantan minggu ni....ni aku tengah ade kat rumah la ni...hampeh..orang lain sume kt u...tengah struggle untuk final, tapi aku boleh lagi lepak2 kat rumah...hahahaha....takpe2 sok aku balik ek.....khamis t korang nampak la muka aku setelah seminggu aku bercuti....huhu...

n then petang tu around 3 pm kami bertolak...seyes kepala aku sakit...ni mesti kes gara2 penat sebab pulun kerja sebelum berangkat pergi + tak cukup tido....target aku nak tido dalam bas tapi tak berapa lena lah....aku ni memang jenis susah sikit kalau nak tido dalam bas kalau bukan waktu malam....hurm....that why aku suka naik bas malam sebab aku tak bosan dapat tido....huahua....n kak ejat tak dapat ikut serta ngan aku....takpe kak ejat. saya paham kondisi kak ejat...hehehe.....lepak sudaaaa~lain kali kite gi jalan same-same lagi ek.....dalam bas tu penuh ngan foreigner sebab ye la Ummatic Week ni pun dianjurkan oleh foreigner...ngeh ngeh.... ni event diorang lor....kiteorang je yang sesat dalam tu...hahahaha....wat tak tau sudah...daripada seat banyak kosong baik bagi kiteorang naik kan=)

n then around 6.30 kiteorang selamat tiba di uia Gombak, adik beradik uia Kuantan la kirenya kan.....tuptup...dapat pulak mahallah Maryam....mahallah paling hujung sekali...hahah...kalau dulu aku pernah jalan dari bustop depan engine department sampai ke Ruqayyah ngan tikah yusuf sebelum gi kem BKTA awal sem dulu....tupun dah kire jauh maaa.....ni tambah jauh sikit ja...hahaha....takpe2....pengalaman baru kan....sampai2 je...aku duk satu bilik ngan tehah lotpi, arina, n coot....agenda malam tu memang aku nak jumpe pain bukan terjemah jadi sakit tau tapi kena bunnyikan satu2 term tu...pa n in....huhu atau nama panjangnya farahin....nak lepak2 share cerita camne kehidupan baru di Gombak....Al maklumlah farahin baru tukar kos ke gombak dalam jurusan kejuruteraan..dulu dia sama ngan kiteorang...budak2 mats kat kuantan...so kire dia budak baru la lagi kat Gombak ni....huhu....n then after jamak takhir, aku ngan tehah jalan kaki ke kafe yang dikatakan paling femes di sane sebab berada di center kot...cafe HS....lapar beb....makan la dulu kan...hahah....untuk ke sana kena jalan jauh la...tapi takpe redah je....otw ke sane...kami masing2 jumpe member lama satu sekolah dulu...hahaha...masing2 terkejut dengan kewujudan kami di tempat depa...haha...sesi sharing moment berlaku ya sebentar di laluan bawah jambatan tu....haha....n then kami pun sampai ke kafe Hs....lama kot nak tunggu makanan siap...dah lah tunggu makanan punye lama...hahah sabor jela...kat situ jumpe lak ramai orang2 yang dikenali...ad yang aku menyorok...hahah....ad yang dah terkantoi nampak duk situ.....hilmi pun terserempak ngan aku..dia punye terkejut..haha...tapi dalam kekejutan dia tu sempat lagi dia promote kat aku talk pasal comparative religion kat main audi malam tu....kebetulan ade sister night under Ummatic Week malam tu jugak yang aku tau....haha...hilmi siap kata "yang tu dunia, ko pergi yang akhirat punye"=)
okayh hilmi, i got your message=)

makan sambil borak sambil tunggu pain sampai, tehah kata dia dah rindu kuantan....hurm...bagi aku kuantan n gombak masing2 ade kelebeihan dan kekurangan yang tersendiri....cumanya...people yang ade kat situ kena pandai adapt dengan suasana jangan tunggu suasana berubah unutk sesuai ngn korang...alamatnya sampai bila la kan....huhu....
pain pun sampai....makin kurus pain...dahlah dah kurus kan=)

lama kot sharing moment kami, cte pasal algebra yang bagi aku satu pengalaman pahit untuk sem ni, pasal jesni, pasal kuantan......hukhuk....

n pain cte cane Gombak....dia kata serabut....dia rindu kuantan....takpe2 t bile2 free datanglah sini.....kami semua tunggu=)
n tak dapat jumpe min sekali sebab dia balik...rindu jugak kat min....kenangn masak tom yam kat rumah aku ngan depa2 sume....sweet memory=)

n then pergi solat kat masjid....sebab teha for the first time sampai Gombak....aku suke masjid tu....rase cam best je duk dalam....(mood: sedang menanti masjid uia kuantan siap) huhu...
n then dalam tu aku jumpe rusni...jeng jeng jeng..dia terkejut jumpe aku...merajuk dia aku datang tak gtaw....maafkan aku beb, bukan niat tak nak gtaw....tapi takut tak sempat nak ziarah korang if aku gtaw...sebab aku ade plan lain keesokan harinya....

lepak punye lepak...after solat jam dah menunjukkan pukul sepuluh lebey....sekarang ni aku kata ade dua event yang kiate tak gi...at least pergi la sekejap kan...yang talk hilmi mention tadi n sister night....ok2...decide untuk pergi tengok talk dulu...rusni kata habes 11.30....huhu..sempat la lagi kan...tup tup dugaan pun datang...sesat kot kami nak pergi sane....sampai ke edu sesatnye....tak jumpe jalan pulang...haha....aku pun msg hilmi tanya main audi tu kat mane....dia kata dekat je ngan tangga besar uia...dia suh tanya orang....hahah....jauh jugak kami sesatnye....tula sampai2 kat main audi, talk dah nak abes....ramai kot orang...rasa cam rugi la jugak sebab aku sempat borak ngan akak comiittee yang jaga pintu tu....tapi takpelah takde rezeki....sob sob sob....sister night pun konpem habes dah...hahaha....kami pun berjalan lah pulang ke mahallah masing2....otw balik tu, bley pulak aku terserempak ngan irma...dia jalan depan aku....aku ni berkira-kira nak tegur ke tak...aha....akhirnya ku laungkan jugak nama dia....rindu sebenarnya....hehe=)

ok..plan sabtu plak.....

harini aku nak jumpe budak2 satu sekolah dulu...kire reunion la katakan...ramai jugak belajar area2 kl ni...upm, uitm shah alam dan tak lupa jugak uia Gombak...haha....kami bercadang nak makan2 kat TS, tima square....tapi sebelum tu...kami nak gi HKL meawat kak neng atau nama sebenarnya siti nabilah yang menghidap sakit kanser saraf....kumpul kat uia gombak ngan shahelis, syera rahmat, syera arifin n mira rahim...aku n arina....kiteorang naik bas gi HKL...sampai je kat sane...ramai yang dah ada...kakak2 senior batch kak neng pun ramai...lama kot tak bersua muka...masing2 dah berwajah baru..maklumlah dah meningkat dewasa kan=)
budak2 batch kiteorang ade erika, zati, asma.....

kami ramai2 naik ke atas dan melawat kak neng....hurm....sedey aku tengok kak neng yang dah lupuh separuh sampai ke kaki....dah lebey kurang 4 bulan..kesan daripada kanser yang dialaminya.....kami ramai2 bacakan doa untuk kak neng dengan diketuai oleh seorang min yang nth aku tak kenal, maybe belajar sekali ngan kak neng kot...aku lagi lah bertambah sedey bile kak neng menitiskan air mata terharu.....tapi aku tahan jugak air mata dari menitis=(

kami makan kek ramai2 dan nyanyikan lagu Allah selamatkan kamu.....khas buat kak neng....amek2 gambar...dan sebelum berangkat pulang aku borak ngan kak neng....tanya dia banyak jugak lah....pasal penyakit ni, wat lawak bodoh...hehehe....n tak lupa jugak bgi kata2 semangat buat dia....semoga Allah tentukan yang terbaik untuk kak neng....umurnya masih muda..tua setahun je dri aku...22 tahun...tetapi Allah menguji kak neng dengan ujian sebegini dan pasti kak neng mampu meredahinya atas dasar iman dan takwa.....ini cara Allah mentarbiyah kak neng...dan aku pula bagaimana nanty?? masa depan itu tak pasti kan?
apa-apapun semoga yang terbaik untuk kita semua......

after that, kami pergi ke ts, jumpe arnee n fhana kat sane....rindu bangat kawan2 lama.....jarak waktu dan tempat yang memisah akhirnya diizinkan Tuhan untuk bertemu di sini....after solat dan makan2 aku terpaksa mintak diri dulu sebab aku nak berangkat ke UM , nak pergi melawat kakak aku n nak belanja dia roti SUBWAY kegemaran dia di samping hendak amek baju yang dia belikan untuk aku.....hujan lebat jugaklah kat area kl haritu ditambah dengan kesesakan manusia2 lain yang masing2 ada tujuan masing2....huh, dalam kesesakan dan kehujanan itu aku redah jep....hahaha...keseorangan sambil ditemani dengan lagu2 mainan mp4 aku.....macam2 gelagat orang aku tengok....n then after gi um, aku harus berangkat pulang ke Gombak...ceehhhhhh....sebab fatehah menunggu aku...huhu.....kebetulan Allah memudahkan urusan perjalanan aku dengan ketibaan teksi dan tren putra yang sekejap...tidak perlu aku mengambil masa yang lama untuk menunggu....sampai2 ke Gombak dah masuk Maghrib, aku terus ke masjid dan solat kat sane....dan berjanji untuk berjumpa tehah di sane.....pas makan di tengah-tengah laman masjid tu, kiteorang berangkat ke CAC hall, kata tehah ade cultural night under ummatic week jugak....aku actuaallly kaki terasa cam nak patah sehari berjalan tapi takpe demi pengalaman baru...=)

best2...dapat tengok pakaian dorang, i mean foreigner2 ni...Mesir, Indon, Thailand, Filipina, Pakistan, n banyak lagi...tarian dorang pun....huhu...explore jom tehah....banyak dia amek gambar dan rakam video2 tarian dorang...bak kata dia, bila lagi kita nak tengok sume bende ni kan kat sini....t kena gi negara dorang baru boleh tengok....=)

n i'm really enjoy dis day=)

last day: sepang...

bermula ngan idea farahin yang ajak kami makan tengah hari di rumah dia...rumahnya di sepang...katanya nak sewa kete tapi suh aku bawak....hurm.....bawak kete? area kl? tak pernah kot!!!!huahua...cuak2...kalau aku gtau ayah aku konpem dia tak bagi sebab kete orang satu hal....kalau kete sendiri, mesti no hal....aku ni kalau ikutkan takut, tak sampai kot aku kat sepang tu....huhu...so aku kata kat pain, ok je lah...asalkan cari kete sewa auto...hahaha....kalau manual aku yakin bawak kat area2 tak sibuk ja.....so, dengan keberanian dengan harapan agar semuanya berjalan dengan baik dalm perlindungan ALLAH, kamipun berangkat ke Sepang dengan kete sewa savvy...huhu...baik gle abang punye kete tu...budak engine third year....dia tanya aku pernah bawak savvy tak? aku kata tak pernah...dia ajar aku cara nak bawak sebab savy ni auto manual....huhu...best2 bawak savy...tapi sakit jugak leher aku sebab belakang dia melengkung aku kena tunduk nak tengok kete belakang...hahaha.....mak aiii, aku ingat sepang tak jauh tau...rupanya jauh la jugak...sejam lebey baru sampai...tu kire aku bawak lajulah jugak...sebab tak de kete sangat actually waktu pergi tu....aku pecut sampai 150 je..tupun arina dah jerit...aku takut t lagi lama lagi banyak kena bayar...tambah-tambah sekarang ni tengah pokai kan...tapi boleh lagi gi jalan...hakhak....wan2~~~~hurm......

seronok sangat trip gi Sepang, dapat kenal family pain, dapat tengok umah dia yang cantik n yang paling penting dapat pengalaman drive kete kat area kl dengan lesen P lagi=)
yang penting kena yakin dan doa agar Allah permudahkan segala urusan.....otw nak balik ke Gombak kete dah mula banyak....aku cuak la jugak tapi beranikan diri jep.....huuhu....bila aku cte kat family aku depa sume cakap bahaya la....tapi mak ngan abah tau aku ni berani kan=)

n sebelum pulang ke kuantan petang tu, aku explore Gombak dengan savvy tu jugak...hohoho...kecik upenye Gombak yek...betullah kuantan lagi besar...sebesar2 kawasan tau...haha...jangan jeles ye budak Gombak.....

neway.....trip kali ni sangat sangat sangat best.......so masa takkan benti untuk bergerak....aku pun terpaksa la pulang ke Kuantan memandangkan esok pagi ade kels UNGS yang menanti=)

p/s: panjang pulak update post aku kali ni...tapi takde gambar lak...aku malas nak upload...hahah....gambar banyak tehah n farahin yang amek...aku malas nak kuarkan kamera tangkap gambar...hahah.....t la ku mintak ngan depa.....n untuk post seterusnya aku nak cte pasal subjek Algebra aku untuk sem ni...sejuta rasa seribu pengorbanan yang takkan aku lupa sampai bila=)

Wednesday, February 23

perpisahan ini


Di sini bermulanya pertemuan yang terakhir

Kehilangan amat terasa di hati
Mungkinkah ini yang tertulis di tangan takdir
Ku terima perpisahan ini

Dulu kita satu jiwa satu impian
Susah dan senang kita bersama
Namun itu semua hanya sementara

Hanya lagu yang menjadi ingatan

Hanya lagu yang menjadi kenangan
Seandainya masa itu kembali semula
Ingin ku memiliki lebih dari itu

Mungkinkah ini yang tertulis di tangan takdir
Ku terima perpisahan ini

Perpisahan yang tak ku duga telah terjadi
Dirimu pergi biar ku sendiri

Dulu kita satu jiwa satu impian
Susah dan senang kita bersama
Namun itu semua hanya sementara

Hanya lagu yang menjadi ingatan
Hanya lagu yang menjadi kenangan
Seandainya masa itu kembali semula
Ingin ku memiliki lebih dari itu

Sunday, February 20

Allah..kuatkan aku

yakin pada Allah bukanlah mengharap terkabulnya segala harapan...
yakin pada Allah adalah meletakkan keREDHAan pada ketentuanNYA,
rasa bahagia dengan ujian walaupun perit...di situ air mata yang menitis terasa bernilai buat menyiram api neraka...indahnya tarbiyyah Allah..tersirat rahmat dan hikmah..diuji kita sebagai tanda sayangNYA...

bahagianya kekasih Allah dihadiahi ujian yang amat hebat sebagai tanda kasihNYA..
begitulah rupanya berkasih dengan Allah...tidak akan dibiarkan terlena dengan kenikmatan yang melimpah tetapi dilindungi dengan ujian dan cubaan yang tak berkesudahan...panjatkan kesyukuran kerana itu tanda sayang Allah kepada hamba-hambaNYA.....

"Ya Allah, sentuhlah hatiku ini, saat aku jauh dariMU, peluklah hatiku, saat aku mencintai sesiapa lebih dariMU, peliharalah imanku selalu, jadikan aku hamba yang banyak berdoa, beristighfar dan menangis di hadapanMU agar diberi kekuatan dan kesabaran kerana setiap sesuatu itu datang dariMU"...

"Semoga Allah memberikan pelangi untuk setiap hujan, senyuman untuk setiap tangisan, rahmat untuk setiap cubaan, kekuatan untuk setiap dugaan dan makbul untuk setiap doa"

"hidup ini adalah kembara merentasi benua yang mencabar..ketakutan dan cabaran menghambat kita di mana-mana. namun Allah menyediakan berbagai bekalan kekuatan yang jika dihayati, diselami dan dihirup ke dalam urat nadi akan menjadikan insan sabar dan yakin dalam meneruskan kembara ini"

"Ya Allah, sekiranya kegagalanku membawa fitnah kepada Islam dan perjuangan, maka Kau cemerlangkanlah aku dalam setiap perkara dan sekirannya kejayaanku membuatkan aku jauh dari Islam dan perjuangan, maka Kau lebih berhak menentukan selayaknya untuk ku...kerana aku yakin, tiada apa yang Kau takdirkan sia-sia melainkan ada hikmah yang belum tersingkap nilainya"...

mood: sangat sangat sangat down...but i'm trying my best to be like be4.....so, please understand me......~

Monday, February 14

short sem is coming~

Alhamdulillah syukur masih diberikan peluang untuk aku update blog ni..huhu..lama jugak ditinggalkan tanpa apa2 berita yang baru kan.....haritu cuti midterm aku jalan2 lagi kat area kl, shah alam....haa...pasal ni nanty aku update untuk post yang seterusnya ek....maklumlah sekarang ni tengah fatrah exam....aku ni dahlah result teruk last sem, so sem ni kena strunggle la jugak...

skunk ni aku nak cte pasal coming short sem yang insyaAllah akan dibuka untuk budak2 cts yang nak amek minor bussiness di Gombak...kirenye duk Gombak la satu sem....satu sem je pun....mula2 dengar macam menarik minat aku..almaklumlah aku ni suka suasana yg happening bukan sunyi sepi + aku suke travel dan cari pengalaman baru...belajar dari penglihatan kan=)

fikir punye fikir...dari dulu lagi aku dah decide dan sampai sekarang aku yakin dengan apa yang aku nak...once aku dah yakin, susahlah sape2 yang nak pengaruhi aku kan....hurm....nak dijadikan ceritanya..kebetulan haritu lepas tengok jadual final exam yang akan stat 31 march sampai 16 april dengan atikah yusuf, budak satu kelas dengan aku...ade dua exam dalam masa satu hari...huh, tu yang aku dengan dia pergi jumpe kak hanum, aku tak ngat apa post kak hanum kat office cts tu..heheh...pergi jumpe kak hanum sebab nak request tukar tarikh...nak satu exam je satu hari...alang2 kami berdua pun biro edu kan, so kena la perjuangkan untuk rakan2 sume....=)

kebetulan pulak, aku terdetik hati nak tanya pasal short sem kat kak hanum...aku pun tanyalah....sebab dulu masa awal2 sem aku pernah pergi tanya kat kakak ape ntah nama dia malas nak amek tau sebab akak tu marah aku pasal tanya short sem awal2 sem...haha..tu yang dia suh aku tanya be4 final tp tak spesifikkan tarikh betul2..dulu pun be4 final jugak kan...haha....sebab aku tanya la, aku yang kena incharge amek nama budak2 ni....budget macam ketua minor bussiness pulak...haha...takdelah...aku just tolong kak hanum n korang jugak....untuk aku jugak benda ni..huhu

jadi untuk melancarkan urusan korang dan kak hanum, list name yang betul2 konpem kena amek be4 rabu ni...banyak jugak benda yang kak hanum nak kena setel....surat menyurat la dengan pihak Gombak....urusan mahallah sume...bak kata kak hanum, korang nanty datang sane belajar je....haa, kan senang.....~
papepun semoga semua urusan kite dipermudahkan Sang Pencipta kerana kita merancang dan Allah pun merancang dan sesungguhnya Allah adalah sebaik-baik perancang....femes kan ayat ni....kena remind ourselves everytime...

tadi fatehah tanya aku..wan, kenapa ko nak amek bussiness??
hurm....n then aku dah bagitau 3 reasons penting kenapa aku nak amik minor bussiness~
meh nak kongsi, untuk sape2 yang nak tahu la kan....

eh jap, sebelum tu...antara pilihan minor yang budak2 cts ni boleh pilih ialah EDUCATION, BUSSINESS, N ICT~

back to the reasons aku:
1) kalau nak compare antara ketiga2 tu...first sekali aku tolak edu...kenapa? dulu mase mula2 masuk cts, maksud aku awal sem lepas, memang aku nak amek edu...tp skunk tak lagi...hohoho...edu ni ade limit kuota student dan ade syarat pointer kalau nak amek....ini based on our senior la....dengar2 3.5...yela kalau nak jadi pendidik mesti kena amek yang pandai2 kan..huhu...so, benda ni dah serabutkan kepala otak aku.....

last sem pointer teruk+sem ni subjek algebra+pbl=disaster la untuk aku score gile sem ni untuk melayakkan aku amek EDU....so, aku malas nak pikir dan yang paling penting aku tak nak pressurekan diri aku...aku tahu apa yang ak mampu dan aku tahu apa yang aku nak....tambah2 lagi aku dengar edu ni banyak belajar pasal sejarah pendidikan la, pasal philosophy la n banyak presentation pulak tu....huh, ni yang lagi menguatkan hujah aku untuk menolah edu ke tepi...so, antara pilihan yang tinggal adalah BUSSINESS N ICT~

2) antara Bussiness n ict....hurm, aku ni ade target nak habes awal caranya buat short sem n amek satu concentration.....kalau tak dapat habeskan awal pun, at least aku nak ringankan subjek aku untuk sem2 yang akan datang....so ict tak offer untuk short sem....memang aku tak berkenan pun ngan ict sejak azali lagi....memang fitrah wan nur atikah wan mohd adnan kot.....huhu....mintak maap la bab2 komputer ni aku paling menyampah...haha....tak berteknologi la aku ni kan...=)

3) Gombak....hati teruja la jugak untuk merasa jadi budak Gombak even untuk satu sem yang pendek je kan......rindu betul aku dengan suasana kemeriahan kat pj dulu.....hukhuk sedey2~
n aku nak kerja sambil2 buat short sem ni....kak ahda kata kat area sane memang banyak kerja, gaji pun boley tahan...so, takdelah duit asyik kuar je time short sem tu...ade la jugak duit masuk kan...mak pun dah bagi kebenaran kat aku bawak kete atoz tu kat sane....senang sikit nak gerak gi kerja kan...hehe...budget konpem2 je orang nak amek aku kerja..=)

kerja sambil belajar = pengalaman baru yang memang aku nak cari dan terokai...ntahkan manis ntahkan tidak....tp tak kisah.....sebab apa yang aku nak, insyaAllah aku tak menyesal even dugaan datang tak henti2....semoga aku punyai kekuatan je untuk tempuh....Allah, bantulah aku....always remind myself to be good in arrangging my time now, soon n forever...

~~~~haaa...tula 3 reasons penting aku....the utmost crucial....ade jugak reasons tambahan

4) baru aku fikir pasal minat....aku ni kalau dicampak ke mana2 kos sekali pun, aku akan try untuk buat yang terbaik....push my limit...sebab bagi aku bab2 minat ni bukan tak penting...penting jugak....tapi boleh dicari dan dikembangkan....just tingkatkan motivasi diri n always do the best.....insyaAllah the success will come to you=)
kalau nak tahu, family aku ramai jugak buat part time job dalam bussiness ni.....ayah aku sendiri...mak aku mase tyme mengajar dulu buat bissiness barang2 kemas n sewakan bangunan kedai....n urusan jual beli tanah kat kelantan tu....so, aku adelah belajar sikit2 dari mereka.....kakak aku pun same....minat tu insyaAllah akan mempengaruhi diri aku satu hari nanty....

5) naluri aku percaya bahawa subjek2 bussiiness selain daripada yang macam mgt dulu tu menarik....ade account, finance.....everything ade kaitan dengan bank....kalau tanya family aku, memang dari dulu lagi aku cakap kat dorang aku bila besar aku nak kerja kat bank....sejak dari sekolah rendah lagi...sebab aku dah suke mats time tu n aku nampak application dia kat bank.....orang kata piliha pertama kita adalah pilihan yang terbaik kan? insyaAllah....
tapi aku ade kontrak dengan BKTA untuk jadi lecturer 4 ke 5 tahun ntah....maybe lepas abes kontrak aku lari r gi cari mane2 bank yang nak terima aku....haha....tapi takkan senang2 macam tu je pihak BKTA nak lepaskan aku? maksud aku...nanty kalau dia nak aku sambung wat master ke n dia taja..mesti dia nak panjangkan tempoh kontrak aku kan? hurm....benda ni aku dah pikir awal2 dah tapi aku go on je dulu.....nanty mungkin Allah akan tunjukkan jalan mana yang harus aku pilih....

cukup sudah 5 alasan ni untuk aku berkata YA kepada bussiness......
semoga semua urusan berjalan lancar.......

Thursday, January 13

catatan kuliah: berhijrahlah dengan hati


Berilah Manfaat Kepada Orang Lain

Entri kali ini saya ingin berkongsi isi kuliah tafsir yang disampaikan oleh Dr. Danial Zainal Abidin yang bertempat di Kompleks Belia dan Sukan, P.Pinang pada ahad lepas.. Kuliah mingguan Dr Danial diadakan setiap ahad jam 3 - 5 petang. Beliau mengupas dan menyampaikan isi kuliah dengan merujuk kitab tafsir yang sahih dan banyak digunapakai sekarang iaitu Tafsir Ibn Katsir. Isi kuliahnya juga sangat menarik kerana sambil mengupas mengenai ayat al-Quran, beliau turut menghubungkannya dengan keadaan semasa dan realiti yang berlaku pada masa ini..

Seperti kata Dr, diri kita boleh dianalogikan sebagai rama-rama.. Yang mana ia berhijrah daripada dirinya yang berbentuk ulat, kemudian berada di dalam kepompong dan seterusnya menjadi rama-rama yang cantik.. Jadikanlah kita pun begitu. Seperti rama-rama yang aktif, yang memberi sumbangan kepada dunia ini walau sementara dan kecil sumbangannya..

Kita tukar hidup kita daripada hidup yang kekosongan dan biasa-biasa kepada seorang yang aktif, yang memberi sumbangan kepada dunia ini walau hidup cumalah sementara.. Yaa.. Jadilah seperti rama-rama itu.. Walaupun kita tidaklah dipandang hebat, sekurang2nya kita telah memberi sumbangan kepada orang lain.. Walau sedikit mana pun ia.

Surah al-Mulk

Dalam surah al-Mulk, ayat 2 Allah berfirman:

"Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun.."

Dalam ayat ini, Allah S.W.T menjelaskan bahawa DIA menjadikan KEHIDUPAN dan juga KEMATIAN untuk menguji siapa diantara kita yang lebih baik amalannya.. Allah tidak menyebutkan 'siapa yang lebih banyak amalannya' tetapi 'siapa yang lebih baik amalannya'..


Jadi, perlu kita fikirkan, apakah itu amalan yang baik? Bagaimanakah hendak menjadi orang yang baik amalannya??

Jawapannya ada dua, iaitu amalan yang baik ialah amalan yang IKHLAS kerana Allah dan amalan yang berpandukan syariat, mengikut petunjuk Rasulullah yang sebenarnya.. Barangsiapa yang melepasi ujian Allah itu, baik amalannya, maka dialah calon ahli syurga.. Subhanallah..

Namun, adakah kita mengetahui apakah sikap2 ahli neraka? Perkara ini telh dinyatakan dalam surah al-Mulk ayat 10.

"Dan mereka berkata: "Kalaulah kami dahulu mendengar dan memahami (sebagai orang yang mencari kebenaran), tentulah kami tidak termasuk dalam kalangan ahli neraka".

Daripada ayat ini, ciri-ciri ahli neraka adalah mereka tidak mahu mendengar dan mereka tidak mahu memahami. Sikap ini juga bukan hanya terdapat pada orang-orang kafir sahaja.. Malahan terdapat segolongan mereka yang mengaku beragama dan berilmu juga bersikap sebegini. Mereka hanya mendengar kata-kata daripada ketua-ketua atau guru-guru mereka sahaja dan tidak mahu mendengar daripada orang lain. Mereka juga tidak mahu berfikir. Disebabkan sikap yang terlalu fanatik, mereka terima sahaja bulat-bulat seperti yang diperkatakan tanpa menyelidiki kebenarannya.. Semoga kita terhindar dan dijauhkan daripada bersikap seperti ini..

Surah al-Qalam

Surah ini mengandungi 52 ayat dan juga dikenali sebagai surah Nunn.

Ayat 1 hingga 4 surah ini:

[1] Nuun. Demi Pena dan apa yang mereka tulis, -

[2] Engkau (wahai Muhammad) - dengan sebab nikmat pemberian Tuhanmu - bukanlah seorang gila (sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik, bahkan engkau adalah seorang yang bijaksana).

[3] Dan sesungguhnya engkau tetap beroleh pahala yang amat besar, yang tidak putus-putus, (sebagai balasan bagi menjalankan ajaran Islam);

[4] Dan bahawa sesungguhnya engkau mempunyai akhlak yang amat mulia.

Dalam ayat 1, Allah bersumpah dengan pena. Cuba fikirkan pula mengenai pena kita. Qalam kita. Adakah kita menggunakannya untuk kebaikan? Kita ada pelbagai kemudahan untuk menulis. Tetapi adakah benda yang kita tulis itu sesuatu yang baik? Atau ia lebih mendatangkan dosa? Cuba fikirkan kembali, wahai sahabat.. Marilah kita renungkan dan muhasabah diri semula.


Kebanyakan kita hanya menulis perkara yang sia-sia. Di Facebook contohnya. Menggunakan kemudahan ‘pena’ yang ada untuk mengutuk orang lain, mengumpat, dan lain-lain.. Salahkah andainya kita gunakan ia untuk saling mengingati? Menulis sesuatu yang bermanfaat lalu dikongsikan bersama orang lain? Pasti ia lebih baik daripada sekadar bersembang kosong.

Ulama terdahulu begitu terangsang dengan surah ini sehingga mereka mampu melahirkan karya-karya agung yang digunakan dan dirujuk sehingga ke hari ini. Walaupun mereka telah lama meninggal dunia, namun ilmu mereka tidak luput bersama. Ia terus berkembang dan dimanfaatkan. Sekiranya kita juga teransang dan mempunyai semangat seperti mereka, pasti kita juga akan menulis. Jika tidak banyak, sedikit pun sudah memadai.

Kita tidak perlu menjadi seperti Imam an-Nawawi untuk menulis perkara yang baik-baiki. Mulakanlah sedikit demi sedikit dahulu. InsyaAllah, pasti ALLAH akan mempermudahkan..

Berbalik kepada surah al-Qalam, ayat seterusnya menyatakan bahawa Nabi Muhammad bukanlah seorang yang gila sebaliknya baginda mempunyai akhlak yang amat mulia. Disebabkan perjuangan baginda yang hebat, Allah menjanjikan pahala yang besar kepada baginda Rasulullah SAW.

Dalam ayat 4, Allah memuji akhlak rasulullah SAW.

“Dan bahawa sesungguhnya engkau mempunyai akhlak yang amat mulia.”

Mengapa ALLAH tidak memuji Ibadat Rasulullah? Mengapa tidak memuji solat rasulullah dan lain-lain? Walaupun segalanya yang rasulullah lakukan itu baik?

Hal ini kerana, AKHLAK ITU ADALAH HASILNYA daripada semua amalan yang dilakukan. Oleh sebab itu, banyak ayat di dalam al-Quran memuji akhlak Rasulullah SAW yang sangat mulia. Akhlak Rasulullah adalah seperti al-Quran. Segala yang diperintahkan ALLAH dikerjakannya, dan segala yang dilarang pasti ditinggalkannya.. Hasil ibadah dan pengabdian baginda terbukti menerusi akhlaknya..

AKHLAKNYA MENJADI BUKTI keimanannya..

Benarlah akhlak itu dapat diumpamakan sebagai buah. Iaitu hasil terakhir yang terbit dari pohon akidah yang kukuh dan benar serta ibadat yang sahih..

Namun di Malaysia, banyak orang suka sangat berdebat. Namun meremehkan pembentukan peribadi yang mulia. Mereka menunjukkan seolah-olah mereka sangat berilmu dengan menghentam pihak yang tidak sependapat dengan mereka. Dikeluarkannya pelbagai hujah yang sehabis mungkin bagi mengalahkan pihak yang lain. Sehingga mereka lupa akan tujuan perutusan Rasulullah yang utama. Iaitu akhlak yang mulia. Mereka lebih suka menghina dan mejatuhkan orang lain daripada menunjukkan contoh yang baik.. Beginikah sikap seseorang yang mengaku mengikuti Rasulullah dan para sahabat? Nilailah diri kita semula..

DALAM ISLAM, IBADAH ITU HASILNYA NAMPAK..

Apabila kita melihat tingkah laku seseorang, kita pasti akan tahu. Kita lihat akhlaknya, tahulah kita adakah dia benar-benar mengamalkan ilmunya atau sekadar omongan kosong belaka?

Cuba kita tanya pada hati kita, kenapa akhlak yang baik sangat penting? Adakah kita suka dengan orang yang tidak berakhlak? Apakah gunanya seseorang yang cantik bagaikan model andai dia suka menyakitkan hati orang lain? Apa gunanya belajar sampai dapat 10A1, tetapi tak tahu hormat orang lain? Dan apa gunanya jadi ‘orang besar’ tetapi suka menerima rasuah? Adakah kita suka dengan orang sebegitu?

Oleh itu, sempena tahun baru ini ayuhlah kita bersama-sama berhijrah dengan hati kita.. Agar segalanya dipermudahkan dan ikhlas kerana Allah.

Baiki niat, baiki akhlak..~

Sumber: http://farhamizah.blogspot.com/2011/01/berhijrahlah-dengan-hati.html

Wednesday, January 12

target




hurm...degree dan akan bergelar graduated student of uiam in bachelor of mathematics~

insyaAllah..tak lama lagi kan....kalau ikut shcedule yg uia ni sediakan, kos aku memakan masa selama 4 tahun untuk habes....dulu aku matrix 2 tahun...so total up 6 tahun....lama kan? bukan senang nak senang....jalan nya jauh....after 6 tahun baru aku dapat grad...dua2 kakak aku bakal grad tahun ni...bulan 8 nanty insyaallah....yang first bakal dapat master dari pada umur 25 tahun...yela, dia matrix setahun je, pastu degree 2 tahun n den terus sambung master....cepat kan? dan tahun ni jugak target dia nak kawen lepas habes belajar....aku doakan yang terbaik untuk kaklong ek....lama kot tak jumpe dia....kalau jumpe je mesti dia belanja aku.....gud luck asiah!!



dan yang kedua pulak, insyaAllah bakal doktor....tempoh masa yang dia belajar sama je ngan aku 6 tahun, matrix pasum setaun n ijazah 5 tahun....tp dia bakal doktor, aku bukan amek doktok pun...haih.....n sekarang dia tengah struggling sangat sangat sangat untuk pass tahun akhir ni....selalu kol aku mintak diberikan semangat....kesian dia....takpe ainun, teruskan je berjuang sehabis baik, yang lain serahkan pada Allah.....usaha sehabis baik....kalu ko tension, bagitau aku, meh aku buat lawak...huhu.....

Ya Allah, berilah kejayaan kepada kedua-dua kakakku ini, semoga kejayaan yang Kau berikan kepada mereka dapat mendekatkan kami sekeluarga kepadaMU....~AMIN...

hurm....depa dua orang dah nak grad, tapi aku?? huahuahua...lambat lagi...jelesnya.....tapi aku umur 21 ikut tahun, dorang dah 24 n 25....no wonder la kan? tapi aura nak belajar kalau kat umah tu macam dah tak membara je sebab depa dah nak kerja....haih....takpe2, t boleh aku pau duit depa....hahahahaha.....

n mak abah ade la jugak suh aku habes cepat....maksudnya bawak subjek2 yang akan datang tu ke sem2 yang awal ni.....dengan harapan 4 tahun dapat bertukar jadi 3 tahun....tapi mak abah takde la memaksa, just cakap je....semuanya terserah pada aku untuk membuat keputusan....mak cakap buat yang terbaik.....



pikir punye pikir, aku pun rase dah nekad dengan satu keputusan...insyaAllah ini yang terbaik kan buat aku.....
target aku nak habeskan degree dalam masa 3 tahun...camne caranya?
suvey punye survey, senior punye pengalaman aku tanya.....n den ini resolusinya

buat short sem 2 kali n amek satu concentration.....n untuk minor kalau amek bussiness, berpeluang buat kat gombak....bunyi cam menarik je..yela, tempat baru, pengalaman baru bakal dirasai belajar melalui pengalaman, dahlah aku ni jenis suke merendek, maksud aku jalan2..yes, aku dah tahu hala tuju aku...ini perancangan aku, tapi Allah pun merancang jugak....

aku akan amek minir in bussiness n aku akan buat 2 kali short sem n aku akan amek satu concentration je iaitu financial mats~



yup, my target......fokus okay....n den lepas habes belajar bolehlah aku pikir pasal kawen...hahaha....lawak2~eh takdenye....kerje dulu...kumpul duit untuk kawen...tu yang abah cakap...even kakak2 aku pun tak kawen awal, takkan aku nak buat kot....dorang kawen umur 25...ha aku lebey kurang tu jugak lah....

eh kire punye kire...kalaulah perangcangan aku untuk buat dalam masa 3tahun ni berjaya, thats mean yang aku akan grad dalam masa 2 tahun lagi dan dalam umur 23...so ade mase dua tahun untuk cari pengalaman dalam kerja.....nak tak nak aku ni kena jadi lecturer, sebab dah terikat dengan kontrak BKTA....tapi 4 tahun jela...kalau aku dah bosan mengajar, aku cabut lari lah kerja kat bank pulak...hehe

waahhh...tinggi menggunung kan aku punye target.....tapi takpe....ini aku....kata orang target itu perlu diletakkan tinggi supaya ianya akan menjadi satu motivasi buat aku...
dan semoga Allah redha dengan keputusan aku......semoga Allah juga memudahkan segala urusan aku dan mereka2 semua~

Saturday, January 8

sayu



perasaan: ntahlah...bercampur baur~
kerja berlambak tapi satu habuk pun tak jalan.....
sedey yg teramat......

hari khamis malam jumaat haritu, mak liyana, budak biotech satu batch ngan aku telah kembali kepada penciptaNYA.....memang yang hidup itu pasti akan mati kan......sama ada sebab sakit, kemalangan atau meninggal secara tiba-tiba........arwah mak yana meninggal disebabkan sakit breast cancer.....innalillah....semoga rohnya dicucuri rahmat...al-fatihah....teringat petang isnin haritu, akmar, kawan baik liyana call aku tanya ada kat mane... aku tyme tu kat rumah sungai isap lagi....upanya akmar nak mintak tolong hantarkan liyana ke terminal...dia nak balik perak, nak jumpa mak dia...tapi at that tyme aku tak tahu, kalau aku tahu, bley je aku terus balik u n den hantarkan dia.....delivery petang tu susah nak dapat....sume tak de kot....kete sewa pun sume lesap....kadang2 benda yang sangat sangat kite perlukan at that moment jugak boleh jadi tak de kan...so,what to do?

n den, petang semalam jugak aku dapat tahu mak kawan aku menghidap penyakit yang sama, tak pernah jumpe pun mak dia, tapi terasa seolah-olah macam mak sendiri je..mungkin sebab kawan rapat........semua aturan Allah kan.....Allah dah aturkan apa yang terbaik untuk hambaNYA....semoga semuanya dipermudahkan insyaAllah....apa-apa yang berlaku pasti ade hikmahnya.......yakinlah dengan janji-janji Allah.......aku kol mak petang semalam, alhamdulillah suara mak ceria....Allah tak uji aku dengan ujian2 sebegini sebab mungkin aku tak mampu.....aku cuba bayangkan keadaan aku di tempat mereka.....dalam erti kata lain, cuba memahami apa yang mereka rasa dan perlu berdepan dengan realiti kehidupan sebegini....tapi betul, berat mata memandang, berat lagi bahu memikul kan?? apa-apa pun, tabahlah wahai hati dan Allah, tabahkan hati-hati mereka~

n den pagi ni anis msg aku, mintak tolong hantarkan ke klinik....anis sakit...sian anis...anis, sabar ek....sakit tu ujian....nikmatnye bile kite sabar....skunk ni sementara menunggu anis msg cakap ready nak gi, aku pun tulislah post ni....anis, semoga cepat sembuh, aku sayang ko~indahnya ukhuwwah kan?



ntahlah sejak kebelakangan ni banyak dengar cter pasal sakit.....sakit yang realitinya perlukan jiwa-jiwa yang kuat untuk hadapinya.....sesungguhnya kesihatan yang baik itu sememangnya sangat-sangat berharga....jadi, hargailah ia sebaik-baiknya.....bila nikmat sihat itu hilang, baru kite sedar kan~

Tuesday, January 4

nikmat sakit


alhamdulillah...umur masih panjang untuk menaip post ini kan=)
assalamualaikum semua....

sakit? sape mahu sakit andainya itu boleh buat kita menderita kan? tp tak siapa yang tahu dugaan yang datang...Allah itu kan Maha Penyayang....dan salah satu tandanya adalah menguji hamba-hambaNYA yang dikehendaki.....dan salah satu cara ujianNYA adalah dengan sakit....dan cara kita sebagai hamba yang beriman hendaklah sentiasa sabar ketika mana diuji rasa sakit itu.....sakit memang sakit..kadang2 tak terucap sakitnya.....berat mata memandang, berat lagi bahu memikul kan?

sakit itu tujuannya untuk menguatkan juga kan? mengingatkan kita tentang kewujudan Allah jua yang sememangnya wujud cuma kita yang terlupa akan kewujudan itu......

alkisahnya aku baru je sihat dari demam+sakit gigi...Ya Allah, sakitnya hanya Dia yang tahu....berhari-hari tak boleh tidur dan sampai demam berhari-hari....kelas hari khamis tu sume aku ponteng....yela ngat nak gi klinik uia amek mc tp tak gi pun....khamis tu dah rushing nak balik kelantan...haha....so kire ponteng la kan kalau tanpa mc....maaf ye cikgu bm, ustaz razak n ustaz ibrahim.....aku tak sengaja...malam tu memang tahap kritikal la demam....dah telan panadol 2 biji dan ubat batuk yg mengantukkan tu pun still tak ley tido...kepala rasa cam kena tarik je urat2nye~adalah tu kot kaitannya dengan sakit gigi.....pagi rabu tu aku dah gi dental kot kat bangunan dentistry n doktor tu pun dah rawat aku...tp still lagi sakit....tu yg buatkan aku nak cabut je gigi ni...sebab tu jelah satu2nya jalan yg tinggal kot untuk menghilangkan rasa sakit ni.....pagi sabtu, aku pergi klinik gigi ngan mak untuk menunaikan hajat itu kat klinik swasta kat kelantan...mak aiii, masa cabut tu Allah jela yg tahu sakitnya.....tp alhamdulillah sakit buat sementara kan....sekarang dah ok...syukur....

masa sakit, punyelah aku tak lalu makan..yela dah namanya gigi yang sakit kan....tula sepupu aku cakap aku dah nampak cengkung mukanya...effect sakit kot....sakit2 pun boleh lagi drive kete gi beli buku kat jaafar rawas kota bharu tu n gi umah makcik kat tumpat tu...haha....tu yang mak marah tu....bukan mak, orang tak nak layan sangat sakit ni, t jadi manja pulak...haha...haa.. sebab sakit ni jugalah yang membawa aku balik bersama abah petang khamis tu.....lewat malam baru sampai...sepanjang perjalanan hujan lebat...bertambah sejuk la aku.....even kat terengganu pun lebat sangat hujannya....sebab tu yang lambat sampai kot...sampai2 je umah, mak sambut....sempat lagi mak kata kat aku" asyik balik je budak ni" haha...mana ada mak....eh tp kalau tengok2 balik, memang tak sampai sebulan lagi aku dah balik semula...takpe2~huhu....happiness is homemade rite~

akhirnya penderitaan aku sakit dah berakhir....cuma sekarang ni selsema n batuk je tak hilang2 lagi.....after diz, sangat banyak kerja yang perlu disetelkan tp mood takde....ntah kemana menghilangnya...hadoilaaa....every week dah ade perancangan ni....