Bismillah

"hanya hati yang terbuka dapat menerima ketulusan, hanya tangan yang terbaik dapat menerima kebaikan dan pahala yang terbaik dapat merasai kenikmatan"


Friday, July 6

takdir cinta




Ku tutup mataku

Dari semua pandanganku
Bila melihat matamu
Ku yakin ada cinta
Ketulusan hati yang mengulir lembut



Benguasa alam tolonglah pegangi aku
Biar ku tak jatuh pada sumur dosa
yang terkutuk dan menyesatkan cintaku




Andaikan ku bisa lebih adil
Pada cinta kau dan dia
Aku bukan nabi yang bisa sempurna
Ku tak luput dari dosa



Biarlah ku hidup seperti ini
Takdir cinta harus begini
Ada kau dan dia bukan ku yang mau
Oh Tuhan tuntunlah hatiku



Penguasa alam tolonglah pegangi aku
Biar ku tak jatuh pada sumur dosa
yang terkutuk dan menyesatkan cintaku


by rossa..

lagu ni best, first tyme dengar pun aku dah jatuh cinta=)
lirik pun best, ade makna yang perlu difahami

takdir cinta

=)

Thursday, April 26

ukhuwwah, retorik?


Persaudaraan itu ialah hati-hati dan roh-roh dihubungkan dengan ikatan akidah. Akidah adalah hubungan yang paling ampuh dan berharga. Persaudaraan adalah saudara iman dan perpecahan adalah saudara kufur. Kekuatan yang pertama ialah kekuatan perpaduan. Perpaduan tidak akan wujud tanpa kasih sayang. Rasa kasih sayang yang paling rendah ialah berlapang dada (bersikap terbuka) dan paling tinggi ialah mengutamakan orang lain.

Dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi oleh tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang yang berjaya. (Al-Hasyr: 9)

Saudara yang jujur akan merasakan saudara-saudaranya lebih utama dari dirinya sendiri kerana segala hidupnya bersama mereka. Sedangkan mereka, jika tidak bersamanya akan bersama dengan orang lain. Serigala akan hanya menerkam kambing yang bersendirian.

Orang mukmin dengan orang mukmin yang lain umpama bangunan yang saling kuat memperkuat antara satu sama lain. Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain. (Al Taubah: 71)

Inilah yang sepatutnya kita lakukan.

Tuesday, April 17

down

pernah tak rasa macam diri adalah orang yang paling bodoh dalam kelas?

sedey kan?

aku tak tau kenapa aku rasa macam tu bile kelas algebra?

kenapa kelas lain tak tapi kelas tu je....apa yang aku dah buat ek?

ok, balik muhasabah balik....

memang aku tak put on much effort pun on that paper during midterm, buat atleast Alhamdulillah....

dan sekarang aku rasa macam terus nak amek final je, sebab aku tak nak jumpe that person anymore....urm.....

Ya Allah, tabahkan hati aku seadanya, semoga aku terus menjadi insan yang redha....always...

Saturday, April 7

sekadar renungan

"ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan.
ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi.
ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan.
ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan.
ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan. ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan.
ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah muzik yang menggetarkan hati.
ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti.
ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan.
ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga"

Tuesday, March 6

fobia~

sem lepas yang mencabar dahpun berlalu dengan result mats method n english for academic writing yang memang mendropkan pointer aku....ok, dah lepas, so Alhamdulillah, at least aku dah cuba yang terbaik.....dan untuk accounting, satu pengorbanan yang membuatkan aku rasa puas hati n lega..syukur, Alhamdulillah...

dan untuk sem ni, ALGEBRA pulak menanti aku..sumpah aku fobia lah dengan subject ni? eh silap, aku rasa bukan subject tapi the lecturer....bagi aku the most killer lecturer for this moment..haih, macam mane ye nak hilangkan rasa fobia ni? sem ni aku dah tak nak drop any subject..cukuplah sekali yang mengajar aku erti sebuah kegagalan..yela, manusia tak selalu nya perlu berada di atas, sesekali berada di bawah banyak hikmahnya...itu tandanya ALLAH sayang dan tak nak kita lupa diri kan=) insyaALLAH...

persoalannya, berbaloikah aku drop algebra dulu dengan rm300? dan takkan aku jadikan pengorbanan duit itu sia2 dengan pass algebra with flying colours.....tapi mampukah? kalau yakin tanpa usaha ibarat ilmu tanpa amal, definitely uselesss~~

always push my limit till the end and usaha selagi mana mampu....

aku sering ungkanpkan kalimah ini kepada mereka2 yang down dalam pelajaran but at this moment, i should tell it and ponder it to myself~go go wan....haih, fobia lah.....sngat~tak tahu kenapa~sabar wan..sabar....

okayh just mengharapkan apa yang terbaik untuk aku sem ni pulak, untuk sem2 depan malas nak pikir lagi..serabut....

may Allah always eases me and be with me~

sejarah kegagalanku masih belum berakhir, suatu masa akan kutebus kegagalan ini~

please pray for me ~