Bismillah

"hanya hati yang terbuka dapat menerima ketulusan, hanya tangan yang terbaik dapat menerima kebaikan dan pahala yang terbaik dapat merasai kenikmatan"


Tuesday, April 13

^=^putaran waktu^=^

waktu yang berputar ibarat tali yang takkan putus..
waktu itu seolah-olah mengingatkan aku tentang sesuatu...
sesuatu yang tidak mungkin akan aku miliki kembali..
walau dalam sekelip mata..juga bertahun lamanya..
bahkan aku tahu aku juga bisa kehilangan apa yang aku ada pada tika dan saat ini..
dan walau apapun yang berlaku..aku sedar akan siapa aku yang sebenarnya..
siapa aku??

aku adalah insan biasa yang hanya mempunyai naluri seperti insan biasa...
dan sesungguhnya insan biasa ini tidak mampu untuk mengehentikan putaran waktu yang sentiasa berdenyut setiap saat...
dan aku juga tidak berhak untuk mengembalikan apa yang telah kembali pada tempatnya...
aku hanya mampu mengenang dan terkenang akan detik yang memberi aku kenangan terindah dalam memori hidup ini...
dan aku juga hanya bisa mengimbas kembali semua kenangan yang pada hakikatnya sudahpun berlalu pergi dari hidup aku di dunia ini..
sungguh...
kenangan itu benar-benar memberikan aku sejuta rasa, seribu pengalaman rasa yang tidak mampu diterjemah walau dalam bentuk apa pun...

kenangan itu...
semuanya terjadi antara kita yang berkongsi dan mengalami perkara yang sama...
bahkan pada waktu dan saat itu, kita berada pada satu masa yang sama...
sungguh..ianya berlalu tanpa aku dapat berbuat apa-apa..
seolah-olah berlalu pergi begitu sahaja..
dan benar...
putaran waktu tidak mungkin dapat aku kembalikan...
walaupun aku benar-benar rindu pada kenangan yang telah tercipta itu..
rindu ini semakin hari semakin sarat ibarat gunung yang tinggi..
rindu ini juga sudah penuh ibarat air yang penuh sehingga melimpah ruah membasahkan seluruh ruang yang ada...
dan aku tidak mampu untuk mengempang alirannya walau ke mana-mana..

suasana sepi kini menambahkan lagi hening di dalam hidupku yang sebegini rupa...
mengadil sikapku sendiri yang tidak mampu lari dari hakikat kerinduan...

kadang-kadang aku terpikir dikala sepi yang menghantui..
kenapa aku rindu akan semua detik yang sudah berlalu itu??
detik-detik yang banyak mengajar aku tentang segala sesuatu...
dari salah kepada benar...
dari api kepada air...
dari benci kepada suka...
dari mengalah kepada sabar....

semuanya bagaikan memberi aku satu rasa yang akan aku bawa ke mana-mana...
insan biasa yang akan hidup dengan segala kenangan yang aku miliki pada hari ini...
dan sungguh...
kenangan itu sesuatu yang berharga dalam hidup aku..
tak mungkin dapat aku gadaikan walau dengan emas mahupun kristal..

dan apa yang pasti...insan biasa ini akan terus hidup dan terus hidup
sehingga jasad dikandung tanah..sehingga nyawa sampai ke penghujungnya~

hakita_nan at 9.08 a.m, 13 april 2010

aku dedikasikan karya ini khas untuk mereka yang pernah hadir dalam hidup aku..dan turut sama menjadi cerita dalam cerita aku...

No comments:

Post a Comment