Bismillah

"hanya hati yang terbuka dapat menerima ketulusan, hanya tangan yang terbaik dapat menerima kebaikan dan pahala yang terbaik dapat merasai kenikmatan"


Thursday, March 18

::kegelapan::

tahukah anda kegelapan yang menakutkan? ya apabila kita bangun di tengah malam yag gelap gelita, kita mengangkat tangan untuk melihatnya, tetapi kita langsung tidak dapat melihatnya, sedang ia betul2 dipacak di hadapan kedua2 anak mata kita.


tahukah anda kegelapan paling memuncak yang paling menakutkan? ya, bayangkan di malam yang gelap pekat, anda hanyut di tengah lautan yang luas, di bawahnya adalah kegelapan yang berlapis-lapis, di permukaannya pula kegelapan gelombang menghempas gelombang yang berlapis-lapis. dan diatasnya juga adalah kegelapan awan pekat yang berlapis-lapis. anda hanya mampu melihat sebuah kegelapan raksasa seolah2 anda kudung tanpa tangan.

anda memerlukan cahaya berlapis-lapis pula untuk melihat kembali tangan anda itu..

itulah bayangan anasir kegelapan yang berindih-tindih menahan cahaya matahari menerobos mata hitam kita. anasir yang saling membantu membutakan anda.

lihat Al-Quran, Surah An-Nur:40. rasakan kegawatan dan kegerunannya!!

dunia ini adalah gelap. saksikan alam semesta ini. kita seolah2 hidup tercampak di sebutir pasir yang halus di tengah2 lautan berbintang tanpa penghujung yang dilihat. lautan semesta diwarnai hitam gelap yang menakutkan, cahaya yang ada hanyalah bintik-bintik halus(bebintang) yang bertebaran yang tidak memberi sebarang makna untuk memecah kegelapan yang menghantui.


::DUNIA YANG GELAP::

kedamaian dan ketenangan pada melihtanya adalah hanya kerana bintik-binik bercahaya itulah. jika tidak, di mana keindahan alam semesta? semuanya gelap...

::begitu dunia ini, begitulah dunia hati...dunia manusia..

manusia bangun tidurnya, gerak kakunya dan hidup matinya adalah pasa sekeping hati (baca jantung) yang berdegup-degup di dada, itulah. baik buruk manusia tergadai pada sihat sakit hati itu.

hari ini kita adalah manusia yang dipandang. dulu kita adalah segumpal darah yang digantung di rahim ibu. sebelumnya kita adalah satu daripada jutaan sel halus yang merawak-rawak datang tanpa hak memilih takdir dan ketentuan..

masa itu, di mana tangan, kaki, mata, telinga dan mulut? hah. di mana hati dan jantung?

kemudian dari mana sel yang menakjubkan ini? tiba2 ia datang lalu terjun ke alam semesta yang luas terbentang. maka, maka apa pula tujuannya dan peranannya??

kita datang dari kawasan liputan yang diwarnai kejahilan. tak tahu apa-apa.apa itu apa??

::KEJAHILAN ADALAH KEGELAPAN::~

kita datang dari lubuk yang gelap, tercampak di dunia yang gelap. kehidupan yang diwarnai kejahilan.

apabila si jahil berkata "aku tahu", maka itulah lapisan kegelapan demi kegelapan..

oh di mana bintik-bintik cahaya itu? bebintang bercahaya itu? di mana kedamaian dan ketenangan di kehidupan ini??

perhatikan. kita di bumi mendongak di langit. lihatlah kegelapan yang melebar di seluruh ufuk. tidak! mata kita segera teralih pada bintik-bintik cahaya bintang yang bergemerlapan. ah, sungguh indah cahaya itu!! kita ingin segeranya terbang menuju ke arah cahaya yang datang.

perhatikan pula. malaikat di langit menunduk ke dunia. gelap. lihatlah, aduhai malaikat pada kegelapan di seluruh ufuk. tidak! mata malaikat terus teralih pada bintik-bintik cahaya di muka bumi. ah, ada cahaya!! ia segera terbang menerpa. apakah gerangan cahaya itu??

ia adalah masjid ALLAH yang tersergam di seluruh pelosok bumi. malaikat segera melebar sayap mendekati. ah, ada cahaya lagi? apa?

ia adalah manusia mukmin yang tengah beribadat bersujud pada tuhan bersaf-saf. malaikat terus mendekati melebar sayapnya. ah, ada cahaya lagi!!ape?

ia adalah hati yang bersinar-sinar dengan ayat-ayat Allah yang dibaca siang dan malam.

itulah cahaya yang ada. ada di dunia ini. selepasnya adalah kegelapan....

lihat Al-Quran, surah An-Nur:35,36,37,38. rasakan kemanisan dan kegirangannya....

cahaya adalh Al-Quran, mukmin dan masjid. jadilah penghayat Al-Quran, pemakmur masjid dan orang yang beriman. kita adalah cahaya. cahaya atas cahaya~

No comments:

Post a Comment