Bismillah

"hanya hati yang terbuka dapat menerima ketulusan, hanya tangan yang terbaik dapat menerima kebaikan dan pahala yang terbaik dapat merasai kenikmatan"


Friday, May 21

buku: menangis kerana ALLAH~



Wanita menangis 64 kali setiap tahun. Manakala lelaki secara puratanya hanya 17 kali. Ini kajian yang dibuat oleh pakar-pakar kesihatan jiwa (psikologi). Statistik ini berkadaran dengan jangka hayat wanita yang jauh lebih panjang berbanding lelaki. Manakala di kalangan wanita juga, yang lebih banyak menangis ternyata lebih sihat dan lebih panjang usianya berbanding denganyang kurang menangis.


Menangis dan simbol lemah


Seringkali menangis dikaitkan dengan symbol lemah jiwa dan kekalalan. Ini tidak benar sama sekali. Bahkan di dalam Al-Qur’an dan hadith sendiri disebut beberapa kali tentang anjuran menangis. Antaranya dari ayat Al-Isra’ 109 dan Surh Maryam 58.
‘Dan mereka menyungkur di atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyuk’.
‘Apabila dibacakan ayat-ayat Allah Yang Maha Pemurah kepada mereka, maka mereka menyungkur dengan bersujud dan menangis’.
Nabi Muhammad juga menangis. Para sahabat juga menangis. Kita baca juga betapa ramai pahlawan-pahlawan dan sarjana Islam menangis dan merintih dihadapan Allah. Justru menangis bukanlah lagi symbol lemah dan tidak kuat.


10 jenis air mata

Ibn Qayyim, serorang sarjana Islam tersohor membahagikan tangisan kepada 10 jenis:
1. Tangisan rahmat dan kasih sayang
2. Tangisan takut dan bimbang
3. Tangisan cinta dan rindu
4. Tangisan gembira dan bahagia
5. Tangisan putus asa
6. Tangisan sedih
7. Tangisan lemah dan ketidakupayaan
8. Tangisan kemunafikan
9. Tangisan kepalsuan
10. Tangisan persetujuan (menangis apabila orang lain menangis)



Tangisan dan penyakit

Air mara secara biologisnya berfungi membersihkan mata dari kekotoran dan bacteria. Air mata juga mengawal kelambapan mata. Juga air mata mengalirkan bersama kandungan racun yang tumbuh dalam tubuh badan manusia. Pendapat ini dikemukan oleh seorang pakar perubatan dari Fakulti Perubatan Universiti Kaherah, Dr Ala Syahim.

No comments:

Post a Comment