Bismillah

"hanya hati yang terbuka dapat menerima ketulusan, hanya tangan yang terbaik dapat menerima kebaikan dan pahala yang terbaik dapat merasai kenikmatan"


Friday, May 21

JUNE~

Tanpa disedari, masa begitu cepat berlalu meninggalkan kita yang semakin hari semakin tua...dalam kata lain, dunia akan kata pergi dan kubur akan kata mari...

dari hari ke hari, hidup aku semenjak musim cuti ni macam sama je, seolah-olah takde ape2 pun aku rase..kenapa ek? hurm...kadang2 rasa sangat bosan yang teramat sampaikan aku boleh menghabiskan masa lebih kurang dalam berbelas-belas jam dengan tidur jep..haha...aku memang agak kuat tido, mungkin ini adalah simptom bosan tambah terlebih tidur...dan aku selalunnya malam2 akan tido lambat...mungkin ini tak terbiasa sejak aku masih di cfs lagi...disebabkan meting+assignment tidak mengizinkan aku untuk tidur awal...jadi tabiat ini terbawa2 hingga ke rumah...

sedar atau tak, bulan june semakin menghampiri dan seterusnya bulan julai...apa yang ada pada bulan julai? 6.7 nanty aku bakal melangkahkan kaki ke Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Kuantan Campus untuk melanjutkan pengajian aku dalam bidang ijazah selama 4 tahun..dan ini bermakna kehidupan baru aku bakal bermula tidak lama lagi...seronok ke tak ea? ntah..aku pun tak tahu apa perasaan aku pada tika dan waktu ini....dan cuti aku yang panjang ini hanya berbaki sebulan lebey sahaja lagi...cepat kan masa berlalu...seolah-olah cam sama ngan dosa yang aku buat tanpa disedari juga...



abah kata bulan 6 ni dia nak tukar kerja kat kelantan ni tapi ntahlah jadi ke tak...biarlah...semoga keputusan yang terbaik dapat dibuat...dan apa yang pasti kalau abah tak jadi tukar, mak ngan adik2 aku akan pindah semula ke kuantan, pahang...aku cuma mampu menunggu dan terus menunggu...dan hanya mampu mendoakan yang terbaik...semoga ALLAH memelihara kami semua...amin..

sebenarnya aku tak suka duduk sini...banyak perkara yang berlaku dan hanya aku saja yang paham kenapa aku tak suka duduk sini...jadi dalam diam aku harap abah tak jadi tukar kerja sebab aku nak balik kuantan semula...keadaan membuatkan aku banyak berfikir dan belajar melalui pemerhatian...keadaan kadang2 memaksa hati untuk memberontak tapi aku pendamkan jua kerana aku tahu kadang2 apa yang kita tak suka itu baik untuk kita dan begitulah sebaliknya..jadi aku hanya mampu bersabar dan terus bersabar di samping meneruskan kehidupan seperti biasa...

adik2 aku especially yang kembar tu perangai macam semakin menjadi-jadi...geram yang teramat sangat...kesian kat mak...kenapa dworang jadi cam tu ntahlah...dulu takde lah cam tu perangai diorang...kadang2 melampau-lampau aku rasa...sampai aku rase nak bagi penampar je...haisyh...sabar jela...mungkin ada hikmah di sebalik semua yang berlaku ini...ariff dan kak nik pulak memang sibuk belajar je sebab diorang pekse tahun ni PMR dan UPSR...memang kelas tambahan penuh la especially arif tu...kesian gak aku tengok dia cam kepenatan jep...takpe2..insyaallah kepenatan tu berbaloi andai kejayaan dapat mereka miliki sekaligus memberikan kebahagian kepada semua~.....

awal bulan 6 ni insyaAllah aku ada test jpj untuk kereta..huh, cuak memang cuak selagi test tu tak lepas tapi cuma keyakinan dan kebergantungan kepada ALLAH je la yang mampu menenangkan hati aku...semoga aku berjaya dan tidak akan sesekali mengambil test buat kali kedua...amin. doakan aku ye teman2 sekalian~

dan dalam bulan 6 ni jugak aku ada beberapa perancangan lain sebelum aku bergelar mahasiswa UIAM nanty...aku mahu pergi Serada, mahu melawat family angkat aku dan kak sa memang beria sangat nak aku dan yana datang, katanya nak bawak gi mandi air terjun sekayu...waah bestnya..tapi yana pulak tak dapat datang sebab katanya nenek dia sakit...syafakillah...semoga neneknya cepat sembuh..amin...jadi aku kena cari geng la sorang nak gi sane dalam 3 4 hari ke...mungkin after cuti sekolah yang dua minggu tu sebab mase cuti sekolah aku nak balik pahang..nak gi ronda ECM ngan fatehah..haha...tehah, tunggu aku ek...hurm..well, aku memang kaki jalan sebenarnnya...dan aku sangat suka mengembara mencari pengalaman baru...tapi keadaan buat mase ni tidak mengizinkan aku sebab kekangan duit barangkali...nak mintak ngan mak dan abah segan dah..haritu daha gi Kl dua kali mintak duit mereka dah, pastu aku wat lesen keta ni pun pakai duit mak jugak...aku kalau ikutkan hati nak je kerja, tapi abah pulak tak bagi..so aku senyap jela..duk diam2 kat rumah, gi belajar kereta, tolong mak wat kerja rumah...jeles gak kat kawan2 yang kerja sebab dapat merasa betapa susahnya cari duit sendiri dan yang paling penting bagi aku pengalaman kerja tu...takpela, mungkin sekarang bukan masanya lagi aku dapat pengalaman itu...



hurm..dalam bulan 6 ni jugak aku nak try aply biasiswa JPA tau KPTM...dan aku sangat2 mengharapkan biasiswa ini untuk megurangkan beban abah...lebih2 lagi mak dah pencen awal tahun lepas sebab nak menjaga 5 orang adik aku yang semuanya akan menghadapi peperiksaan besar pada setiap tahun mulai tahun ini...dan tahun depan mungkin juga dengan izin ALLAH, kedua2 kakak aku bakal graduate dan akan bekerja...jadi aku selalu berdoa dan terus mengharap agar rezeki biasiswa itu ada untuk aku..amin....

2 comments:

  1. kawan aku kt t'ganu pon nk kahwin bulan 6 ni. ingt nk g sane. but it seems that i'll get another job=)

    ReplyDelete
  2. eh kawan ko? umur bape? awal nya nak kawen..heheh...aku tak de geng la lagi nak pi..kena ajak bukan dak2 baksis r~

    ReplyDelete