Bismillah

"hanya hati yang terbuka dapat menerima ketulusan, hanya tangan yang terbaik dapat menerima kebaikan dan pahala yang terbaik dapat merasai kenikmatan"


Monday, May 10

::my driving class::~

assalamualaikum....

salam pembuka bicara...barangkali pada tika ini aku sedang berdebar menghitung detik waktu untuk aku test jpj pada awal bulan 6 nanti...huh, berdebar kot!! mintak2 aku dapat orang jpj yang baik, pemurah hatinya dan semoga ALLAH memberikan aku kejayaan yang aku harapkan..amin...

post pada kali ini aku ingin berbicara tentang kelas2 memandu secara praktikal aku...huh, penat beb!! memang penat!! ditambah dengan cikgu yang garang dan cuaca yang amat panas sekali..aku selalu belajar petang sebab cikgu aku busy kot..ramai gak calon2 yang dia ajar...pernah satu haritu kiteorang duk berhimpit lima orang dalam keta yang cikgu tu bawak..dahlah kereta kancil and then jauh plak perjalanannya..tapi time tu nasib baik aku duk depan..haha..cikgu tu suh aku duk depan, maybe sebab aku paling besar diantara mereka..haha..at least aku tak yah berhimpit...huhu...tapi apa yang bestnya, aku dapat ramai kawan baru kat sini...sarah, kak mimi, kak ika, kak na, mira n ade lagi beberapa orang...mungkin perkenalan ini bakal berakhir tak lama lagi sebab aku dah nak abes belajar dan aku juga tidak menetap di sini..aku bakal masuk u awal bulan 7 nanty... tapi takpe, insyaallah ukhuwwah itu indah jika ianya dijalin kerana ALLAH....keep in touch okay~

tapi ade gak bende yang wat aku sedey sangat...ya allah..keadaan kat sane tak seperti apa yang aku gambarkan..aku ngatkan dressing kaum hawa taklah seteruk kat bandar kl..tapi rupe-rupenye salah jangkaanku...same jep!!!geram aku!!sakit mata tau tak tengok!!aku lak yang segannye bila mereka2 ini dipandang oleh kaum adam..adoyai...sedey2~hurm..belajar melalui pemerhatian~yeah...itu yang aku praktikkan dan cuba ambil iktibar~

peristiwa yang paling aku ingat sepanjang kelas memandu aku banyak gak dan semuanya detik2 kecemasan yang aku alami... hari ketiga aku belajar kereta.... memang teruk kena marah sebab mood cikgu aku tak baik...aku memang sedey gle time ni sebab aku dah lama tak kena marah semenjak aku mula cuti..tapi takpelah...mungkin ade hikmahnye..tapi aku still geram..dia marah kat orang lain tapi nape nak lepas geram kat aku...sume bende2 yang keci pun dia marah..aku terlepas clutch kereta laju sikit pun dia tengking aku n aku tak bawak keta tu kat tengah2 garisan pun kena marah gak...adoyai, sabar je la....mungkin dye bawu lepas gaduh ngan awek kot...huh...aku haritu baru 3 kali pegang streng kereta..cuak pun belum hilang...dahtu kena marah pulak..so aku jadi blur mane kanan dan kiri...ape lagi...kena tengking lagi lah aku ni...apelah nasib...aku ngatkan cikgu tu tak garang langsung sebab dulu dye gak yang ajar mak cik aku, mak cik mah n mak cik mah kata dia tak garang pun...dan aku fikir mungkin aku ni budak agi n makcik mah tu dah dewasa kot..so dye tak berani marah...ah tak kisahlah...haha...banyak lagi kot aku kena marah..tapi ni yang lawak gak...ade sekali tu..mungkin hari ketujuh kot aku belajar, cikgu tu suh aku wat parking, 3 penjuru n bukit sendiri...time tu aku datang ngan sarah....sarah ni wat lesen moto n kereta....time tu petang yang amat terik sekali...aku berpeluh2 pulas stereng keta nak wat parking...mula2 cam tak larat gak nak pulas perabih sampai ade cikgu iskandar tu tanya aku makan ke tak..haha...eh berat kot stereng tu..seyes aku cakap...tapi lama2 aku dah cam kuat dah...tangan dah macam ahli gusti dah sebab hari2 gak aku pulun pulas perabih~haha....

nak dijadikan ceritanya..aku pun gi la wat ngan sarah ibarat kereta tu aku punye...so kiteorang pun gi la round dalam litar jep..aku wat bukit banyak kali gak..bape kali jep menjadi..doyai~time tu cikgu aku tu gi minum kat kafe tapi dye boley nampak kot kiteorang....aku masa masuk 3 penjuru hari tu, aku langar tiang beb mase nak undur...huh, cuak lah aku ape lagi...tapi nasib baik cikgu takde, ade cikgu lain jep...doyai..sarah yang duk sebelah aku tak nak cam cuak gak...dye kata abehlah cikgu lain report nanty...alamatnya aku kena bersedia untuk kena marah laa...ah tak kisahlah...aku pun dah penat gle time tu...n untuk terakhirnya aku wat bukit sebelum aku tukar kedudukan ngan sarah...sarah plak nak beajar....time wat bukit tu lah cikgu baru datang, dia marah lah aku, wat bukit tak jadi...pastu die report kat ayah ki aku, aku tak fokus time wat bukit, dia kata aku duk ingat ke bende lain...doyai...dalam hati aku duk doa yang tak de ckg lain report kat dye insident tadi...yang kelakarnya, hari tu ntah ape lah silap kami, si sarah pun langgar jugak tiang mase wat 3 penjuru....mungkin hari tu bukan hari kami kot...haha...pastu aku ngan sarah pun belajar jalan raya plak....nasib baik kat jalan raya aku ok jep...kereta tak mampus dan aku dapat kawal ngan baik...tapi ckgu tu tanya kot aku nape tadi bukak econ mase naik bukit? haa..aku tetiba teringat yang sarah yang bukak sebab keadaan cuaca yang terlalu panas dan aku pun dah jadi cam udang kena bakar...ape lagi beb, kena marah lah jawabnye...ayat dia camni, sape ajar bukak econ mase naik bukit? lagi berat lah kereta sebab tu wat tak menjadi bukit tu...tapi dye marah lam bahasa kelantan lah..aku just translate jep..dia siap tutup kejap econ n suruh aku rase perbezaannya~hurm..aku tak rase pun kete tu berat...ah pedulilah, aku wat bodo jep time tu, senyap je tak kata ape2..haha~aku ni dah bese kena marah dulu2~so telan jelah pahit tu..yang penting aku nak lepas untuk test jpj tu sebab aku dah tak nak jumpe dah ckgu yang garang tu..haha....
tapi dye garang2 pun baik kot...kawan pakcik aku...hurm...biarlah...aku redha jep pape hal...



ni kisah ngan kak mimi lak...kak mimi ni duk dekat jep ngan umah ckg...dia agak kenal rapat ngan ckgu...n katanya ckgu ni memang jenis baran jugak..dia boleh ajar sampai 3 kali jep, kalau tak paham jugak memang kena lah...owh...patutlah dia asyik pas aku ngan sarah kat ckgu lain..setakat ni aku dah pernah belajar ngan 3 orang cikgu, dia, cikgu iskandar n cikgu qusri...yang dua orang lagi cikgu tu baik bangat dong....tak pernah marah pun~huhu.....

yang aku ingat ade satu hari tu aku kuar round jalan raya ngan cikgu iskandar....time mase nak balik tu, die suh aku gi kat tempat baiki kereta sebab nak amek sijil dye lam kereta dia yang ade kat situ...ok, aku just follow the step yang dye suh...tapi mase nak lintas jalan nak ke seberang sane tu permukaan jalan macam bukit sikit, aku time tu dah lah tak belajar lagi bukit, so kereta tak nak cam mati sampai 5 6 kali kot...adoyai, aku memang geram ngan diri aku haritu, asal aku tak ley buat?? tapi cikgu tu sikit pun tak tinggikan suara, dia still cakap angkat clutch slow2 n tekan minyak, tengok kereta kiri kanan pastu jalan...yes, cikgu memang terbaik la!!!

n semalam aku belajar kereta ngan cikgu qusri lak..cikgu ni aku kenal dah sebab dia jugak yang ajar aku mase pra-l dulu.....cikgu ni pun baik..tapi die jenis banyak bercerita sampai aku hilang fokus...waduh2~so aku wat parking pun tak menjadi....hurm...apelah nasib...tapi banyak ilmu baru aku dapat...cikgu ajar aku cara naik bukit yang lagi senang..aku cakap ckgu ali ajar lain...tapi die cakap terpulanglah kat aku nak gune yang mane...huh, pening aku dibuatnya~memang pening dan memenatkan...


ramai gak kawan2 aku wat lesen time cuti ni..haha...n ade gak yang dah pass test...aku blajar gak teori kot ym ngan munirah...haha..sebab nak cepat pandai kot~yeah....semoga!!



tapi sememangnya pengalaman ni memang aku tak dapat lupakan lah...lama2 aku dah pegang stereng kereta rase cam best pulak, cume mungkin mase nak tukar gear tu susah sikit bagi aku...haha..takpe2..practise make perfect!!yes i can do it~~

semalam jugak lepas jep kelas kereta, aku n mok nik aku n dua orang sepupu aku kuar mandi manda kat pantai...mula2 nak gi kat jeram pasu...agak jauh perjalanan yang memakan mase sejam lebey sebab tempat tu kat pasir puteh...sampai2 jep kat sane, adoyai keadaan dan suasana membantutkan niat kami untuk mndi sebab keadaan dah berubah..so kiteorang makan nasi bungkus jep kat atas batu yang besar dan tinggi...aku pun cakap kat mok nik aku jom kite gi pantai lah...sia2 je datang ngat nak mandi air terjun yang best...huh, s0 kiteorang pun tukar destinasi ke pantai seri tujuh...haa mase ni, tengah2 nak tunggu sepupu aku solat, aku cakap kat mok nik nak try bawak kereta mak sebab time tu mok nik bawak kereta atoz mak yang warna putih tu, mok nik pun bagi la..haha...seronok2!!!fes time bawak kereta auto, memang lagi banyak senangnye dari kereta manual~huh...sepupu aku lak wat lawak jep time aku bawak tu...haha....dworang punye cuak takut aku gi masuk lam air ke ape ke...alhamdulillah selamat2..tapi aku bawak kat dalam je..sebab kat luar ade polis kot~so aku tukar balik kedudukan ngan mok nik aku...haha...kalau lah mak tau ni mampus aku..sebab aku pernah mintak ngan mak nak practise stereng bawak lam kawasan rumah ni jep...tapi mak memang tak kasi, mak kata tunggu aku dapat lesen dulu..huhu..neway, thanks mok nik~ n kiteorang memang mandi ngan aman damai sebab tak de orang hari tu...maybe sebab bukan hari minggu~

No comments:

Post a Comment