Bismillah

"hanya hati yang terbuka dapat menerima ketulusan, hanya tangan yang terbaik dapat menerima kebaikan dan pahala yang terbaik dapat merasai kenikmatan"


Saturday, April 23

mereka tidak sama seperti dulu~


assalamualaikum.....

tiba2 rasa sayu hari ni....bukan apa...semalam disebabkan kebosanan yang melanda akibat tidak mahu berbuat apa2...aku pun mengeksplore gambar2 yang ade dalam beberapa akaun fb rakan satu sekolah dulu....rakan yang sama2 berjuang demi mendapatkan ilmu semasa di menengah rendah dan di menengah atas.....

even budak2 yang satu u pun same je...pendek kata..don't judge a book by it's cover rite?
sebaliknya, pandanglah dengan mata hati~

ada diantara mereka dulu lain dan kini lain....jika perubahan itu ke arah kebaikan Alhamdulillah....dan ade juga diantara mereka sudah berubah menjadi orang lain..... ibaratnya, mereka sudah keluar dari kepompong penjara semasa di integrasi dulu..... jadi, dulu betullah mereka semua ni hipokrit atau ade sebab lain? ntahlah..aku kadang2 geram jugak....dulu bukan main baik je sampai pijak semut pun tak mati...tapi kenapa sekrang jadi lain? Astaghfirullah......
(seyes aku memang tak dapat lari dari perasaan geram ni)

yang sedeynya, dulu bertudung tapi sekarang dah tak tahu ke mana hilangnya tudung itu...tudung yang dulunya memelihara kesucian maruah seorang gadis kan....

benarlah hidayah itu datangnya dari Allah kan?
benarlah jua hati itu akan sentiasa berbolak-balik~
dan segumpal hati tidak pernah terhenti dari digoda oleh makhluk Tuhan yang bernama syaitan durjana itu...
lalu hati kenapa tidak pernah mahu berjuang untuk berjihad melawan nafsu syaitan serakah itu?

"Ya Allah, kekalkanlah hidayah itu dalam diri aku dan kembalikanlah hidayahMU kepada mereka yang aku sayangi....jua kepada mereka yang mahu berubah...bantulah mereka Ya Allah..aku mohon...."

dan pada hari ini, aku masih diberikan hidayah itu....semoga ianya kekal dalam diri aku....seiring dengan usaha yang dilakukan......

~semoga jalan yang sama2 kite renangi ini adalah jalan yang diredhai Allah~

pada rakan2 yang mengenali....silalah tegur seandainya diri ini terlebih atau terkurang..sesungguhnya seorang mukmin itu adalah cermin kepada mukmin yang lain....

dan aku bukanlah berniat untuk mengutuk sape2 atau memalukan sape...cumanya mahu mengambil pengajaran apa yang terbaik...dan maaf jugak untuk segala bahasa yang keterlaluan~

No comments:

Post a Comment