Bismillah

"hanya hati yang terbuka dapat menerima ketulusan, hanya tangan yang terbaik dapat menerima kebaikan dan pahala yang terbaik dapat merasai kenikmatan"


Tuesday, April 26

orang baru

dua hari lepas aku dikejutkan dengan kehadiran dua orang baru di rumah yang terletak di Wakaf Che Yeh, Taman Guru ni....hurm...terkejut sampai ke hari ni actually..but i'm trying to adapt with it..

sebelum aku cte sapekah orang itu, meh aku cte dulu rentetan peristiwa yang membawa kepada kedatangan orang baru tu....

kat rumah ni, ade moyang aku sekali duk...nenek kepada ayah aku..so kire moyang aku lah....cuba bayangkan umurnya brape? kalau aabh aku tu dah 53 tahun, dia? hurm..ntahlah aku pun tak tahu..kalau tanya nenek dia pun tak hengat..mak kata umur dia dalam 100 lebey...panjang kan umur dia? itu semua kuasa Allah kan....yang aku tahu, dia pernah hidup masa zaman pendudukan jepun di tanah melayu....huhu..pernah jugak borak2 ngan dia pasal kekejaman tentera jepun dulu....

actually nenek ni bukan nenek kandung abah sebab mak abah pun anak angkat dia...tapi lepas je cucu2 dia lahir, maksudnya adik-beradik abah..dialah yang uruskan atau dalam kata lain yang menjaga mereka2 semua.....family abah memang dah senang sejak kecil dan abah memang berasal dari bandar, so, no wonder lah semua makcik pakcik aku belah abah semua kerja besar2 kan..tapi sayang aku tak rapat pun ngan mereka2 semua...mungkin jurang perbezaan yang memisahkan kiteorang..yela anak2 depa mostly blajar oversea..kalau yg jadi doktor tu tak yah cakaplah bape orang kan....tapi sorylah aku lebeh senang nak bergaul ngan kaum kerabat belah mak aku....tak tahu nape....

mak cte, nenek dulu terlalu manjakan cucu2 dia...makan pakai sume orang lain uruskan....bak kata mak mereka memang senang lenang la dulu2...termasuk abah....tp abah kawen ngan mak yg orang kampung je....tak kisahlah kaya ke tak asal bahagia sudaaah......
sebab sayanglah manjakan mereka kan, dan sekarang ni, mereka2 semua sibuk dengan kerja sampaikan nenek tak nak duk ngan depa....

sekarang ni nenek tinggal ngan kami..dulu ngan adik ayah aku..tapi dia tak nak dah duk sana, sebab takut duk sorang...so, mak pun amek la tanggungjawab nak jaga dia....selepas arwah nenek mak meninggal tahun lepas bulan 6....

aku cuba buat perbandingan antara dua keadaan yang mana bile nenek mak sakit, memang ramai nak jaga..sebab anak nenek pun ramai ade 13 orang....tapi nenek abah lain.sebab anak pun tak ramai....

dan aku ade bercita2 nak anak ramai=)haha

nenek abah tak nampak sangat, pendengaran pun kurang, nak jalan pun tak ley dah....just merangkak je...aktiviti harian dia, makan+solat+mandi+tido....kadang2 kesian jugak aku tengok nenek..mesti bosan kan...dan aku pun terfikir...

kite tak tahu umur kita ni sampai bape kan? kalu Allah mahu menguji kesabaran anak2 ataupun cucu2, Allah panjangkan umur kite untuk lihat bagaimana tahap keimanan kita menjaga orang2 tua ni....

sebab tu kena wat baik ngan sume orang, sayang semua orang tidak kira siapa mereka..kite semua kan bersaudara....kalau kita sayang kan orang, nanty sampai masa orang tu pulak akan sayang kat kite...hidup memang ibarat roda

hidup ni kalau tak dapat nak membahagiakan orang, cukuplah jangan menyusahkan orang...

bersyukurlah dengan apa yang ade, jangan sesekali dikufuri nikmat pemberian Allah, kerana Dia yang berhak memberi dan Dia juga yang berhak untuk mengambilnya....

dan dua hari lepas, mak cik aini, adik ayah aku yang kat johor tu hantar dua orang bibik...bibik dari indonesia...yang seorang tu just teman yang seorang lagi datang sini. nama mereka kak rani ngan kak riri...aku tak tahu apa nama penuh mereka...huhu....n kak rani sudahpun balik malam tadi..tinggallah kak riri sorang di sini....

aku actually kekok sebenarnya...sebab memang mak tak pernah amek orang gaji. dan mak pun tak nak amek..tapi keadaan yang memaksa aku rasa..sebab nenek tidak boleh ditinggalkan keseorangan. walaupun mak dh tak kerja tapi mak perlu juga ke sana ke mari amek adik dari sekolah, pergi ke pasar dan sebagainya...hurm....dan kerja2 di rumah ni pun kalau anak2 perempuan dia balik memang kiteorang akan buat semuanya...mak memang dah ajar dari kecik lagi buat kerja2 rumah ni., apa gune ade 4 orang anak perempuan kalau tak diajar buat kerja2 rumah? itulah cara mak mendidik kami semenjak kecil demi kesenangan masa depan...sebab tu aku kekok....bangun2 pagi tengok lantai rumah da bersapu..kalau tak aku lah yang kena sapu...hurm....

bile tengok kak riri, aku jadi sebak pulak..yelah....mesti dia merantau ke Malaysia demi mencari rezeki kan...umurnya muda lagi baru 27...n sudah berkahwin..tidak pulak aku tanya suami dia kat mane...

aku n ainun sudah pesan kat adik2 jangan anggap dia macam orang gaji..teruskan kehidupan macam biasa..lepas makan, basuh pinggan sendiri, jangan sepah-sepahkan barang...jangan susahkan kak riri sebab dia pun manusia biasa sama cam kite jugak...memang lah dia datang nak kerja....hurm....~~~

kat nenek jugak mak kata kak riri tu sedara mak. just datang nak temankan nenek...so, nenek takde lah suruh kak riri buat macam2 kan....

Ya Allah, rajin kot..abes semua cermin2 tingkap dilapnya....dibasuhnya....hurm....betul..kak riri memang sangat rajin...

dan hari ni masuk hari ketiga dia di sini....semoga semakin hari, semakin merapatkan jurang antara aku, adik2 dan dia.....~

seyes aku tak pernah nak anggap dia sebagai orang gaji kat rumah ni....memang aku ngan ainun teruskan buat kerja macam biasa...jemur kain, sapu sampah....hurm..mungkin lepas ni, aku dah balik u dan ainun dah stat kerja kak riri lah yang akan buat semua tu....

No comments:

Post a Comment