Bismillah

"hanya hati yang terbuka dapat menerima ketulusan, hanya tangan yang terbaik dapat menerima kebaikan dan pahala yang terbaik dapat merasai kenikmatan"


Wednesday, September 8

happy eidul fitri~




assalamualaikum sume...

Ramadhan semakin menghampiri ke titik akhir....benar, setiap segala sesuatu yang bermula secara fitrahnya pasti akan berakhir...dan detik itu pasti akan tiba kerana masa tidak pernah berhenti berdetik walaupun sesaat...sedih ke kite? atau gembira? hanya kita yang tahu kerana kitalah empunya diri....semoga Ramadhan ini berakhir dengan kesannya mampu kita buktikan dengan anjakan paradigma yg menuntut seribu satu penghijrahan ke arah yg lebih baik insyaAllah.....apa yang pasti jadikan hari ini lagi baik dari semalam dan esok lagi baik dari hari ini...

bile sebut pasal akhir Ramadhan, raya sudah terbayang di kepala....hurm....hari raya Aidilfitri bakal tiba....tapi tahun ni aku tak rasa kehangatan nak sambut raya pun..hukhuk...sedey2~
tapi kenapa ya....sat2..nak pikir...haha...haaa..barangkali ada dua kemungkinan yang menyumbang ke arah perasaan begitu...

i-awal tahun ni family aku dah pindah kelantan...so kampung n rumah aku kat kelantan la jawabnya...memang dah takde istilah balik kampung sebab kampung n rumah dah ada kat satu tempat...kalau dulu, bila balik kampung, kiteorang akan bermalam kat rumah arwah nenek kat Tumpat, tapi sekarang dah takde la since dah ada rumah kat sini....

dan sebab yg kedua

ii-arwah nenek baru meninggalkan aku dan semua 26/6 haritu akibat kanser usus dan beberapa lagi penyakit lain, AL-FATIHAH....so, inilah kali pertama aku dan saudara-mara yang lain akan beraya tanpa nenek...hurm...ntahlah aku tak dapat bayangkan lagi macammane keadaanya...tapi yg pasti pagi raya nanty kami akan melawat pusaramu nek...semoga nek bahagia di sana ya...sampai masa, aku jua akan turut sama pergi...
tiba2 aku jadi sedey bila terkenangkan arwah nenek yang pasti akan memarahi kami sepupu sepapat yg sibuk bermain mercun dan bunga api pada malam raya....pakcik2 aku pun turut serta siap beli mercun yg rm 50 satu tu..bila pasang jep memang cantik sangat api2 yg naik ke udara....arwah nenek marah sebab terkejut dan sebab ade beberapan orang adik sepupuku yg masih bayi...memang meriah since anak nenek ramai...malam tu memang nak cari tempat tido pun susah sebab semua balik...bayangkanlah sesupu aku jep setakat ni dah 57 orang....tupun ade 2 org lagi mak cik tak kawen...nek, sesungguhnya kau telah tinggalkan kami yg pastinya merinduimu dan kau juga telah meramaikan ummat Islam dengan melahirkan zuriat yang ramai....tapi yg pasti sume akan balik kelantan jugak sebab masing2 kawen ngan orang kelantan jugak. even arwah nenek dah takde, tp aku still dapat jumpe saudara-mara...ALHAMDULILLAH...

tp papepun, aku still nak sambut raya gak=)hehehe

oklah sempena nak raya ni, aku pun tak nak ketinggalan untuk mengucapkan SELAMAT HARI RAYA...dan maaf zahir dan batin....



sungguuh aku memang insan biasa yg terlalu banyak khilaf dan kelemahan....banyak perkara yang kadang-kala aku lakukan tanpa sedar kerna mungkin saat itu aku hilang pertimbangan dan kewarasan akal tidak mampu aku kawal....itulah aku...insan yg banyak salah dan silap....jadi, aku sangat2 memohon seinfiniti kemaafan dari segenap ruang dan segala segi ikhlas dari sudut hati aku yang dalam tak terselam....maafkan aku ya....dan aku juga insyaALLAH melapangkan hati dan dada untuk turut memafkan....itulah lumrah kehidupan....fitrahnya kita sentiasa melakukan kesilapan kerana kita adalah manusia yang dijanjikan Allah tidak sempurna dari segala segi.....jom same2 kita sambut hari lebaran ini dengan penuh kesyukuran dan hargailah setiap apa yang kita miliki pada hari ini....

No comments:

Post a Comment