Bismillah

"hanya hati yang terbuka dapat menerima ketulusan, hanya tangan yang terbaik dapat menerima kebaikan dan pahala yang terbaik dapat merasai kenikmatan"


Sunday, September 5

life must go on~

assalamualaikum...

harini masuk hari ketiga aku cuti sempena nak sambut raya nanty....sememangnya cuti memang seronok...sebab dapat duk rumah dan tak payah pikir pasal belajar, tutorial, exam, assignment, kelas, discussion n macam2 lagi...huahua....sebenarnye kepala otak aku serabut dan penat memikirkan bende2 tu...haaha....
tapi kan after raya ni aku ade lagi la exam calculus..dan markah exam2 yang ntah ape2 aku jawab rabu dan khamis lepas tu belum dapat lagi...dan assignment MGT, kos dan UNGS pun berlambak....hadoiilaaa...dari aku tak nak pikir, nak tak nak kena pikir jugak....mak aii, tolongg...haha...sabar jela....

hurm..after exam Analytic Geometry hari rabu haritu, aku dah tak ley duk diam sebab sangat terkilan+sedey bangat....Ya Allah, ntah2 ape2 aku jawab haritu...nak kata tak study aku pulun gile jugak untuk paper AG tu sebab nak tebus untuk kuiz lepas...tapi apakan daya, still tak ley wat pape kot...seyes rasa down gile time tu...tapi ade sorang kakak senior sekolah aku dulu bagi kata2 semangat...katanya sekarang adalah masa untuk redha dan tawakkal atas segala ketentuan...ya, betul kata kakak tu...so aku kena kuat dan teruskan berjuang untuk 2 paper lagi pada hari khamis tu...huh, seyes aku cam tak bernafas je nak menghadap exam Number Theory dan Ungs..tapi malam tu au dah tertido kot lepas tarawih..penat seh...tapi tido tak lena pun..kejap2 terjaga...huh, cuak memikirkan ujian duniawi yang bakal aku tempuh tu...akhirnya tepat jam 12.55, segala exam pun berakhir...terasa ringan kepala otak aku dan tetiba rasa mengantuk pun datang menjemput...haha...inilah symptom abes exam kot...huhu

bila difikirkan balik, aku kena berubah kot...dulu2 mase kelas AG aku selalu duk belakang sebab kadang2 aku rasa bosan bila tak paham apa yang prof nasir cakap sebab dia speaking slant russia...memang aku tak paham, apatah lagi kalau tak dengar betul2..so, one way yang aku buat untuk hilangkan ngantuk adalah dengan dengar mp 4...teruk kan aku...tapi aku dah tak bley teruskan tabiat buruk ni...aku kena duk depan dan dengar betul2 apa yang diajar dan aku kena tebus kegagalan midterm dan kuiz dalam final nanty...lebey2 lagi sekrang ni aku baru ditaja oleh KPTM..so aku tak nak scholar tu ditarik balik....aku nak sangat2 gi overseas so aku kena capai 3.3 and above every sem~chaiyok2...hehe..doakn aku yek kawan2...

hurm...ade satu berita sedey nak dikongsikan ngan korang...hari isnin malam selasa, 30 hb haritu...aku berbuka puasa di hospital sebab melawat sahabat2 aku yang terlibat dalam kemalangan jalan raya....seorang kat icu lagi dan dua orang kat wad tingkat 5...Ya ALLAH, sebelum masuk ke wad icu tu, aku mintak agar Allah kuatkan hati aku untuk menghadap rakan aku yang pernah aku kenali dulu...izwar...aku masuk ngan suyi time tu...aku pegang tangan suyi supaya tak jatuh...time tu izwar bergerak2 dan tangannya diikat....sembuhkanlah dia Ya Allah dan sahabat2 yang lain....aku juga turut melawat hafiz dan muhsin...akif dan izzat dah balik dan dipindahkan ke hospital yang dekat dengan rumah mereka....time nak melawat hafiz, aku ngan suyi memang sangat segan gile...kiteorang tak pergi pun, just duduk kat tepi yang tak jauh dari katil dia dan dia tak nampak kiteorang pun...huh, nasib baik...tapi ade satu peristiwa yang membuatkan aku nak pecah perut sebab gelak..aduhai pakcik yang kat sebelah katil patient lain tu tak abes2 kenakan kiteorang....sabar jela pakcik ni...haha...n den ayah hafiz dan abg ipar dia pun datang...ayah dia sangat ramah, abes semua prosedur pasal insurance dia cte...thanks pakcik sebab banyak bagi maklumat kat kiteorang....

kesan daripada peristiwa itu, aku jadi sangat takut nak bawak kete...aku tepon mak dan abah cte n den banyak sangat mak dan abah bagi aku nasihat..antaranya"jangan bawak laju2, jangan bawak kete malam2, bawak bila perlu jep, takyah gi jalan2 sangat, hati2 time bawak tu" hurm...insyaAllah akan kuingat pesanan mak dan abah tu...

papepun, semoga semuanya yang terbaik buat kita semua...ada hikmah yang tersirat di sebalik semua ketentuan Allah...semoga kita dapat singkap hikmahnya itu dan sama2 mengambil iktibar dan pengajaran

No comments:

Post a Comment